SEO of SEO inschakelen voor website trafiek

Gebruik ik het best SEO of SEA om meer bezoekers te trekken?

Elke ondernemer weet dat gevonden worden in zoekmachines, en dan met name in Google, van groot belang is. Maar meer bezoekers krijgen via zoekmachines is makkelijker gezegd dan gedaan. Twee manieren om beter vindbaar te worden zijn Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel zullen we beknopt in gaan op de voordelen van SEO en SEA, en de twee vergelijken

SEA

Wanneer je een zoekwoord intikt in Google, dan zie je dat de eerste twee of drie resultaten altijd een advertentie logo hebben. De bedrijven die hier worden getoond passen SEA toe, oftewel ze betalen voor de hoge positie. Met andere woorden, je komt in het gesponsorde deel van de resultaten terecht. Dit heeft een voordeel aangezien de bulk van potentiële bezoekers ongeveer de eerste vijf resultaten bekijkt (inclusief de geadverteerde). Sterker nog, veel bezoekers gaan geeneens naar de tweede pagina. Het nadeel is alleen dat:

  • Afhankelijk van je zoekwoord kan het een prijzige strategie worden;
  • Mensen slaan soms bewust de advertenties over!

Wat ook belangrijk is bij SEA is dat je goed moet nadenken over welke pagina’s en keywords (zoekwoorden) je gebruikt voor je advertenties. Als je een keyword gebruikt waar niet veel op wordt gezocht heeft het natuurlijk geen zin om er zoveel geld in te investeren!

SEO

Simpel gezegd is goede SEO een kwaliteitsverbetering van een website. Dat wil zeggen, een website wordt aantrekkelijker gemaakt voor de bezoekers en daardoor ook voor zoekmachines. Zo krijg je meer organische bezoekers op je website of webshop. Google wordt steeds intelligenter en ziet dus steeds beter of je website of webshop wel daadwerkelijk goed in elkaar zit. Zij zijn namelijk op zoek naar webpagina’s die hun bezoekers meerwaarde bieden. Deze webpagina’s belonen ze met goede rankings op relevante keywords. Het grootste verschil en voordeel is dat SEO gratis is. Om specifiek te zijn, je hoeft niet Google te betalen. Je hebt natuurlijk wel de kosten van een goede beheer van je website en de tijd die je continu moet investeren in je SEO. Wij adviseren onze klanten om minstens 2 à 3 uur per week aan hun SEO te besteden. Veel klanten die tijdsgebrek hebben schakelen dan ook onze content team in.

Dus, SEO of SEA voor meer trafiek?

Dat is natuurlijk wat je wil weten, SEO of SEA. Daar is niet één simpel antwoord voor. Als je de tijd en middelen hebt, dan loont het om beide eens te proberen en de resultaten te vergelijken. Er zijn diverse tools die dit heel eenvoudig en overzichtelijk kunnen tonen. Vaak zien we dat een combinatie van de twee ook gunstige effecten heeft. Wanneer mensen iets herkennen zullen ze eerder op de link klikken. Dus wanneer ze bovenaan in de advertenties al een naam hebben gezien zullen ze eerder op je organische zoekresultaat klikken. Maar mocht je toch maar een van de twee opties willen gebruiken. Dan adviseren we je om in eerste instantie SEO te proberen. Dit is een duurzame manier van je vindbaarheid in Google te verbeteren. Dit betekent dus ook dat het tijd nodig heeft en je misschien een paar maanden ermee bezig moet zijn om resultaten te zien. Maar op lange termijn loont SEO het best. Wij zien vaak bij onze klanten dat ze op een gegeven moment hun advertenties gewoon uitzetten omdat ze zo goed organisch scoren.

SEO

  • Duurzaam
  • Makkelijk zelf te doen
  • Website/webshop wordt inhoudelijk sterker
  • Tijdsintensief

SEA

  • Korte termijn
  • Beter om een expert te laten instellen
  • Inhoud website/webshop verandert niet
  • Eenmalig goed instellen (wel blijven monitoren en aanpassen)!

Hulp nodig bij je SEO?

Wil je graag met je SEO aan je slag maar weet je niet hoe? Of ben je al een tijdje bezig maar zie je geen resultaten? Dan kan je bij Marketingpartner terecht voor ondersteuning. Wij bieden meerdere opties aan voor websites en webshops die hun SEO willen verbeteren. In eerste instantie kan je onze SEO-check of SEO-content audit doen. Met deze checks kijken we naar je website en krijg je een persoonlijke terugkoppeling met rapport. Geen automatische tests dus! Ook kan je een van onze SEO-opleidingen doen (kmo-p subsidieerbaar). Heb je nog vragen, neem dan zeker contact met ons op.