SEO of SEA inschakelen voor website trafiek 

SEO of SEA inschakelen voor website trafiek

Gebruik ik het best SEO of SEA om meer bezoekers te trekken?

Elke ondernemer weet dat gevonden worden in zoekmachines, en dan met name in Google, van groot belang is. Maar meer bezoekers krijgen via zoekmachines is makkelijker gezegd dan gedaan. Twee manieren om beter vindbaar te worden, zijn Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel gaan we beknopt in op de voordelen van SEO en SEA en vergelijken we beide opties met elkaar.

SEA

Wanneer je een zoekwoord intikt in Google, dan zie je dat de eerste twee of drie resultaten altijd een advertentie logo hebben. De bedrijven die hier verschijnen, passen SEA toe: ze betalen voor de hoge positie. Zo kom je in het gesponsorde deel van de resultaten terecht. Dat heeft een voordeel aangezien de bulk van potentiële bezoekers ongeveer de eerste vijf resultaten bekijkt (inclusief de geadverteerde). Sterker nog, veel bezoekers gaan niet eens naar de tweede pagina. Helaas zijn er ook wat nadelen:

  • Afhankelijk van je zoekwoord kan het een prijzige strategie worden ...
  • Mensen slaan soms bewust de advertenties over!

Denk bij SEA heel goed na over welke pagina’s en keywords (zoekwoorden) je gebruikt voor je advertenties. Als je een keyword gebruikt waar niet veel op gezocht wordt, heeft het natuurlijk geen zin om er zoveel geld in te investeren!

SEO

Simpel gezegd is goede SEO een kwaliteitsverbetering van een website. SEO maakt een website aantrekkelijker voor de bezoekers en daardoor ook voor zoekmachines. Zo krijg je meer organische bezoekers op je website of webshop. Google wordt alsmaar intelligenter en ziet dus steeds beter of je website of webshop wel echt goed in elkaar zit. Webpagina’s die hun bezoekers een meerwaarde bieden, beloont Google met goede rankings op relevante keywords. Het grootste verschil en voordeel in vergelijking met SEA is dat SEO gratis is. Dat wil zeggen, bij SEO hoef je Google niet te betalen. Het goed beheren van je website en de tijd die je continu moet investeren in je SEO, vormen natuurlijk wel een kost. Wij adviseren onze klanten om minstens 2 à 3 uur per week aan hun SEO te besteden. Veel klanten met tijdsgebrek schakelen dan ook ons content team in.

Conclusie: SEO of SEA voor meer trafiek?

Dat is natuurlijk wat je wil weten: SEO of SEA. Daar is niet één simpel antwoord op. Als je de tijd en middelen hebt, dan loont het om beide eens te proberen en de resultaten te vergelijken. Er zijn diverse tools die dit heel eenvoudig en overzichtelijk kunnen tonen. Vaak zien we dat een combinatie van de twee ook gunstige effecten heeft. Mensen klikken namelijk sneller op een link zodra ze iets herkennen. Als jouw naam reeds bovenaan in de advertenties verschijnt, zullen mensen ook sneller op je organische zoekresultaat klikken. Mocht je toch maar één van de twee opties willen gebruiken, dan adviseren we je om in eerste instantie SEO te proberen. Dat is een duurzame manier om je vindbaarheid in Google te verbeteren. Resultaten boeken met SEO vraagt wel wat tijd en misschien zal het enkele maanden duren voordat je de vruchten ervan kan plukken. Maar op lange termijn loont SEO het best. Wij zien vaak dat onze klanten op een gegeven moment hun advertenties gewoon uitzetten, omdat ze zo goed organisch scoren.

SEO

  • Duurzaam
  • Makkelijk zelf te doen
  • Website/webshop wordt inhoudelijk sterker
  • Tijdsintensief

SEA

  • Korte termijn
  • Beter om een expert te laten instellen
  • Inhoud website/webshop verandert niet
  • Eenmalig goed instellen (wel blijven monitoren en aanpassen!)

Hulp nodig bij je SEO?

Wil je graag met SEO aan de slag, maar weet je niet hoe te beginnen? Of ben je al een tijdje bezig, maar zie je geen resultaten? Dan kan je bij Marketingpartner terecht voor ondersteuning. Wij bieden meerdere opties aan voor websites en webshops die hun SEO willen verbeteren. In eerste instantie kan je onze SEO-check of SEO-content audit doen. Met deze checks kijken we naar je website en krijg je een persoonlijke terugkoppeling met rapport. Geen automatische tests dus! Ook kan je een van onze SEO-opleidingen doen (kmo-p subsidieerbaar). Heb je nog vragen? Neem dan zeker contact met ons op!