Online marketing strategie, hoe onderscheiden ben je ?

Wat is je onderscheidende webhop factor?

een marketing strategie plannen

Waarom werkt je site of webshop niet ?

Huizen of bruggen worden niet gebouwd zonder plan, de overname van een ander bedrijf evenmin. Laat staan dat je de Mont Ventoux wil oprijden zonder grondige voorbereiding. Onvoorstelbaar toch?

In off-en online marketing, bij het creëren van een huistijl en voor het schrijven van teksten, loopt de aanpak in de praktijk totaal anders. Er is meestal geen fundamenteel plan op basis van een goede voorbereiding.

Ondernemers worden immers plat gebombardeerd met gratis tools en sofware, gratis webinars en- opleidingen en gratis e-books over onderwerpen allerhande.  Facebook campagnes, websites en webshops kan je blijkbaar makkelijk gratis opzetten met verschillende soorten software. En kiezen voor het nu net dat ene software platform garandeert je meer succes dan het andere. Heel veel starters maar ook ervaren bedrijfsleiders gaan hier in mee.

In het veld loopt het anders. Als voorbeeld deze situatie: 30% van de webshop starters haakt jaar één al af. Online succes blijft uit en ondernemers en retailers zien door de bomen het bos niet meer. Retailers & kmo's blijven dus vaak op hun honger zitten. 'Waar moeten we in godsnaam beginnen in deze marketingchaos in een voor ons onbegrijpbare taal? Dat is zowat het centrale pijnpunt in projecten die falen.

Dagelijks krijgen we telefoons : 'Mijn webshop werkt niet!' of 'Mijn site trekt geen nieuwe klanten aan'. Onze eerste vraag is altijd: Werk je met een centraal plan? Het antwoord is meestal negatief. Er is werk aan de winkel in de markt...
Wil jij weten hoe het is gesteld met jouw webshop? In een eerste gesprek leg ik uit hoe ik te werk ga voor een optimalisatietraject. Maak meteen een afspraak voor een online call met mij.

Onderscheiden of niet onderscheiden?

Aan mijn studenten winkel- en retailmanagement bij Thomas More Hogeschool, geef ik als praktijkcase in het hoofdstuk 'branding & postionering' vaak de taak, om eens te kijken in het veld bij kmo's en retailers na bevraging, of ze een antwoord vinden op deze vragen :

Identiteit: wie zijn wij
Differentiatie: wat maakt ons anders?
Criterium voor resultaat: wat hopen we te bereiken?
Kader voor planning en dagelijks handelen: wat moeten we doen?
Motivatie: waarom willen we het doen?

De resultaten in hun presentaties zijn vaak teleurstellend, vaak is er een adhoc aanpak zonder duurzame basis. Onderscheiden factoren worden nauwelijks of niet gecommuniceerd. 'Wij leveren snel' is niet voldoende om een online bezoeker over de streep te trekken als betalende klant, om maar 1 voorbeeld te noemen.

In een eerste sessie voor het opstellen van een business- en marketingplan werken we met de klant rond deze vragen en bekijken we de situatie 'as-is', waar staan we nu? Of van waar vertrek je als starter. Ongelooflijk zinvol om deze denkoefening grondig te doen.

Hoe we jouw plan uitwerken

Een plan uitwerken is een intensief proces dat tot stand komt in een aantal face to face sessies. Na elke sessie heb je heel wat huiswerk om voor te bereiden.

  • Is je aanbod online verkoopbaar?
  • En wat zijn je onderscheiden factoren en hoe communiceer je deze?
  • Wie zijn jouw online concurrenten?
  • Hoe sterk is jouw huidige content ?
  • Wat geeft je fun in je aanpak?
  • Wat zijn de pijnpunten waar je mee worstelt?