Webshop optimalisatie
Een webshop bouwen is niet moeilijk. Er geld mee verdienen is een ander verhaal.
Uiteraard is een performante webshop met de juiste functionaliteiten een must-have om succes te kunnen halen met e-commerce. Maar het echte werk begint pas wanneer je webshop online is. Deze opdracht onderschatten heel veel ondernemers. E-commerce is dan jammer genoeg vaak een ontgoocheling.
Hoe start je met webshop-optimalisatie?
Je webshop verbeteren vraagt wat denkwerk vooraf. Dat plannen we samen in. Het eerste wat we samen bekijken is of je een verkoopbaar product hebt en in welke markt je actief bent. Niet elk product of elke dienst is online te verkopen.
- Heb je duidelijke doelstellingen en een tijdslijn hebt om deze doelen te behalen?
- Hoeveel tijd kan je vrijmaken om geregeld aan je webshop te werken? En heb je deze blokken gereserveerd in je agenda?
- Heb je het aanbod van concurrenten goed in kaart gebracht? En wat zijn dan jouw onderscheidende factoren? Waarom zou een bezoeker –als hij je webshop vindt– nu net bij jou een aankoop doen?
- Moet je leven van de opbrengst van je webshop of is het een aanvullende activiteit?
- Werkt de check-out en betalingspagina op je website correct?
- Heb je tools in je webshop dashboard of elders online, om het klikgedrag van je bezoekers te analyseren?
- Heb je nagedacht over de communicatie van de klantendienst pagina?
Bij webshops die slecht scoren, merken we vaak dat al deze belangrijke vragen en acties vergeten werden bij de start. Geen wonder dat de webshop in kwestie dan nauwelijks verkopen oplevert.
Je hoort ons niet zeggen dat e-commerce makkelijk is, in geen geval. Maar we merken bij alle webshops die we volgen dat werken aan je site resulteert in verkopen. Dat zien we bij al onze klanten.
Hoe optimaliseer je dan zelf een webshop in de praktijk?
Het grootste probleem is vaak dat webshop eigenaars niet weten waar eerst te beginnen en hoe ze moeten beginnen. Er is zeer veel informatie te vinden, maar net daarom zien klanten door het bos de bomen niet meer.
Ons webshop optimalisatie traject pakt de problemen aan in de praktijk, en geeft je elke maand concrete to do’s.
Een webshop optimalisatie campagne verloopt in 5 fasen
Fase 1: Situatie zoals ze nu is in kaart brengen. Meer bepaald, een grondige analyse van de bezoekers, onderzoek van hun klikgedrag en de werking van de huidige webshop evalueren. De situatie AS IS in kaart brengen, is de start van een webshop coaching traject.
Fase 2: Doelen bespreken voor de toekomst en deze correct gaan meten vanaf de start. We stellen Google Analytics correct in op de huidige webshop en maken een persoonlijk dashboard om alles goed te kunnen opvolgen.
Fase 3: We kunnen een aantal opleidingen plannen om o.a. vindbaarheid in Google (SEO) te verbeteren. We leren je de ‘SEO basics‘ in een aantal sessies.
Fase 4: We stellen een prioriteitenlijst op van verbeterpunten. We focussen ons eerst op ‘laaghangend fruit’ om meer trafiek en dus meer verkopen op je webshop binnen te halen.
Fase 5: Maandelijks of tweemaandelijks individuele webshop coaching inplannen, met tussentijdse evaluatie en bijsturing. Je krijgt elke sessie concrete to do’s om aan te werken.
Wat is de voorwaarde voor succes?
Twee à drie uur tijd per week kunnen vrij maken en dit een jaar lang kunnen volhouden. Dan garanderen we resultaat. Een webshop optimalisatie campagne is betaalbaar. Contacteer ons voor een offerte. Indien het meer werk is om je webshop te verbeteren dan een nieuwe webwinkel op te zetten, kunnen we ook een voorstel maken.