Wil je een webshop maken? Stel jezelf de volgende 7 vragen 

Heb je nog geen webshop of wil je een nieuwe webshop maken? Dan zijn er een aantal belangrijke dingen waar je rekening moet houden. Het allereerste waar je over moet nadenken is welk e-shop platform (of Content Management System (CMS)) je kiest. Om dat te doen stel je jezelf het best de volgende zeven vragen:

  1. Wat is het aantal verschillende producten dat ik heb (omvang webshop)?
  2. Moet er een bestaande productdatabank geïmporteerd worden?
  3. Heb ik verschillende klantcategorieën met eigen tarieven?
  4. Op welke markten ben ik actief?
  5. Welke technieken wil ik gebruiken om de webshop te laten renderen?
  6. Welke marketingtools gebruik ik al?
  7. Werk ik met een centrale stock?

Aan de hand van je antwoorden op de bovenstaande vragen zou het makkelijker moeten zijn om een keuze te maken voor welke e-shop platform je het best kiest.

  • Eenvoudige webshop nodig? Overweeg Lightspeed e-commerce
  • Een meer complexe of multi-webshop nodig? Kies dan voor PrestaShop webshop
  • Wil je je website en webwinkel naadloos integreren? Dan is WordPress WooCommerce de beste oplossing.

Twijfel je nog steeds over wat voor webshop je het best maakt? Dan kan je altijd contact met ons opnemen en dan analyseren we samen je wensen en bekijken we de opties.

Een webshop maken die daadwerkelijk werkt 

Marketingpartner maakt sinds 2008 al webshops. Meer dan tien jaar geleden werd er nog voornamelijk in functionaliteiten, tools en platforms gedacht. In principe is daar niks mis mee qua businessmodel, maar inmiddels kan je met online marketing alles meten. Daarom hebben wij onze insteek ook grondig veranderd! Onze klanten bestaan voornamelijk uit kmo’s en zelfstandigen die met hun eigen kapitaal investeren in een website of webshop. Wij respecteren deze ondernemerschap en willen dan ook dat de investering daadwerkelijk loont! Wanneer je ons inschakelt om je webshop te laten maken zorgen we er dus voor dat je investering iets opbrengt.

Een webshop maken is niet moeilijk 

Een webshop maken an sich is niet het moeilijkste stuk van het verhaal. Tegenwoordig kan je met een beetje technische aanleg en instructievideo’s online prima een eigen webshop bouwen. Een simpele webshop bouwen is dus niet het moeilijkste. Wij maken webshops en we doen dat goed en we maken ze mooi. We hebben talentvolle grafische ontwerpers in huis waardoor onze webshops er altijd uniek uitzien (geen cookie cutter werk dus). Maar, dat is niet het allerbelangrijkste wat wij doen. Wij zijn niet geïnteresseerd in enkel een functionele webshop te maken. Wij maken een webshop voor jou op basis van een sterke online marketingstrategie. Om uiteindelijk resultaten te zien, moet je de opstart van de webshop goed aanpakken. En dat is waar onze aanpak verschilt van anderen.

Een goede webshop maken in 9 stappen 

Globaal gezien zijn de volgende negen stappen een goede basis voor het maken van een webshop:

  1. Omschrijf je product, markt en je business propositie (wat zijn de verwachtingen van je klant?).
  2. Bedenk wat de doelstellingen van je webshop zijn en wat je tijdslijn is om deze doelen te behalen.
  3. Vraag jezelf af waar je op gevonden wilt worden (merknaam/url etc.)
  4. Stel vast wat je concept van je site is binnen de look en feel van je bedrijf.
  5. Doe een functionele analyse van de webshop.
  6. Ga na welke externe partners je nodig hebt voor de webshop en wat hun functie is.
  7. Werk eerst ruwe content uit.
  8. Bedenk hoe je trafiek op je webshop wil krijgen en stel daar een plan voor op.
  9. Tot slot, stel vast wat je budget is en hoeveel tijd je hebt om eraan te besteden.

Hopelijk helpt dit artikel je met het kiezen van een CMS en het maken van je webshop. Wil je graag ondersteuning? Dan kan je altijd contact met ons opnemen en dan bekijken we samen de mogelijkheden. Heb je al een webshop maar werkt het niet naar behoren? Ook dan kunnen we je verder helpen. Volg bijvoorbeeld één van onze e-commerce opleidingen of neem contact met ons op om samen de mogelijkheden te bespreken.