Een webshop maken, hoe doe ik dat?

Wil je een webshop maken? Stel jezelf de volgende 7 vragen

Heb je nog geen webshop of wil je een nieuwe webshop maken? Dan zijn er een aantal belangrijke dingen waarmee je rekening moet houden. Beslis eerst en vooral met welk e-shop platform (of CMS: Content Management System) je wilt werken. Stel jezelf daarvoor de volgende 7 vragen:

  1. Wat is de omvang van mijn webshop? Hoeveel verschillende producten heb ik?
  2. Moet er een bestaande productdatabank geïmporteerd worden?
  3. Heb ik verschillende klantcategorieën met eigen tarieven?
  4. Op welke markten ben ik actief?
  5. Welke technieken wil ik gebruiken om de webshop te laten renderen?
  6. Welke marketingtools gebruik ik al?
  7. Werk ik met een centrale stock?

Aan de hand van je antwoorden zou het makkelijker moeten zijn om te beslissen voor welk e-shop platform je het best kiest.

  • Eenvoudige webshop nodig? Overweeg Lightspeed e-commerce.
  • Een meer complexe of multi-webshop nodig? Kies dan voor PrestaShop webshop.
  • Wil je website en webwinkel naadloos integreren? Dan is WordPress WooCommerce de beste oplossing.

Twijfel je nog steeds over wat voor webshop je het best maakt? Neem dan gerust contact met ons op. Samen analyseren we je wensen en bekijken we de opties.

Een webshop maken die effectief werkt

Marketingpartner maakt al sinds 2008 webshops. Meer dan tien jaar geleden dacht men nog voornamelijk in functionaliteiten, tools en platforms. Qua businessmodel is daar in principe niets mis mee, maar inmiddels kan je met online marketing alles meten. Daarom hebben wij onze insteek ook grondig veranderd! Onze klanten bestaan voornamelijk uit kmo’s en zelfstandigen die met hun eigen kapitaal investeren in een website of webshop. Wij respecteren dit ondernemerschap en willen dan ook dat de investering daadwerkelijk loont! Wanneer je ons inschakelt om je webshop te maken, zorgen we er dus voor dat je investering iets opbrengt.

Een webshop maken is niet moeilijk

Een webshop maken an sich is niet het moeilijkste deel van het verhaal. Tegenwoordig kan je met een beetje technische aanleg en online instructievideo’s prima een eigen webshop bouwen. Een simpele webshop bouwen is dus niet zo moeilijk. De webshops die wij maken, steken goed in elkaar en ogen ook mooi. Dankzij onze talentvolle grafische ontwerpers zien onze webshops er altijd uniek uit (geen cookie cutter werk dus). Maar dat is niet onze grootste troef. Wij zijn niet geïnteresseerd in het maken van een louter functionele webshop. Speciaal voor jou maken wij een webshop op basis van een sterke online marketingstrategie. Om uiteindelijk resultaten te zien, moet je de opstart van de webshop goed aanpakken. En dat is waar onze aanpak verschilt van anderen.

Een goede webshop maken in 9 stappen

Globaal gezien zijn de volgende 9 stappen een goede basis voor het maken van een webshop:

  1. Omschrijf je product, markt en business propositie (wat zijn de verwachtingen van je klant?).
  2. Bedenk wat de doelstellingen van je webshop zijn en wat je tijdslijn is om deze doelen te behalen.
  3. Vraag jezelf af waar je op gevonden wilt worden (merknaam/url etc.).
  4. Stel vast wat het concept van je site is binnen de look en feel van je bedrijf.
  5. Doe een functionele analyse van de webshop.
  6. Ga na welke externe partners je nodig hebt voor de webshop en wat hun functie is.
  7. Werk eerst ruwe content uit.
  8. Bedenk hoe je trafiek op je webshop wil krijgen en stel daar een plan voor op.
  9. Tot slot, stel vast wat je budget is en hoeveel tijd je eraan kan besteden.

Hopelijk helpt dit artikel je met het kiezen van een CMS en het maken van je webshop. Wil je graag ondersteuning? Wij helpen je met plezier! Heb je al een webshop, maar werkt die niet naar behoren? Ook dan kunnen we je verder helpen. Volg bijvoorbeeld één van onze e-commerce opleidingen of neem contact met ons op om samen de mogelijkheden te bespreken.