Wat is de Google keyword planner?

De Google keyword planner is een online tool gekoppeld aan een Google Adwords account. Eerste voorwaarde is dus dat je een Google Adwords account hebt. Alvast niet het moeilijkste stuk.

Je kan rechtstreeks naar de keyword tool surfen via https://adwords.google.com/KeywordPlanner. Je vindt de zoekwoordplanner  in het dashboard van Adwords bovenaan rechts in de navigatie, onder hulpprogramma’s.

Mensen zoeken op woorden (short tale zoekwoorden) of combinaties van woorden (long tale zoekwoorden) in de zoekbalk van Google. De keyword planner is uitermate geschikt om onderzoek te doen naar het aantal zoekopdrachten per maand, waarop mensen in Google zoeken. Je kan deze informatie goed gebruiken voor betalende campagnes in Google (SEA) of om organische keyword rankings (de middenste balk in de zoekresultaten) te gaan verbeteren. Naast het opzetten van een Adwords campagne, kunnen we je ook helpen met SEO-optimalisatie van je website of webshop. SEO en SEA gaan immers hand in hand.

 

Wat is er nu concreet gewijzigd aan de keyword planner?

Tot voor kort zag iedereen in Google Adwords met de keyword planner de exacte details van het aantal zoekopdrachten voor bepaalde zoekwoorden. Voor mensen die met content- en seo optimalisatie bezig zijn, was deze tool dus prima te gebruiken voor een SEO-campagne. Sinds enkele dagen heeft Google er een stokje voor gestoken en zien mensen die niet adverteren op Google (met betalende Adwords), enkel nog maar een staffel van zoekaantallen, waarbinnen een bepaald interessant zoekwoord valt. Redelijk waardeloos qua informatie, toch? In de twee afbeeldingen zie je het verschil qua weergave –voor adverteerders en niet-adverteerders- binnen de Google Adwords keyword planner.

Communiceren naar buiten toe hierover, doet Google natuurlijk nauwelijks. Spijtige zaak alweer. Wat was dat nu weer met ‘Big Brother…’. Enkel binnen een account van een niet adverteerder tonen ze een melding in een gele balk ‘zet een advertentiecampagne op’. De grote mastodonten hebben de touwtjes handen.

En de realiteit is wel dat we zonder Google (zoekbalk) geen geld kunnen verdienen met online marketing.

On advies, overweeg een Adwords campagne (SEA). Adwords werken namelijk veel beter wanneer de site of webshop inhoudelijk en technisch eerst zijn geoptimaliseerd. Met een paar honderd euro advertentiebudget kom je al een heel eind. Tenminste wanneer je een Adwords campagne correct laat opzetten. En zo kan je de waardevolle keyword planner ook voor je seo- en website optimalisatie blijven gebruiken.

Hulp nodig om een Adwords campagne op te zetten? Of wil je jouw webshop of website hoger positioneren in de organische zoekresultaten (middelste balk in zoekresultaten) van Google?

DOE DE GRATIS SEO-CHECK en verneem ook wat je Adwords campagne nu al opbrengt. Marketingpartner gewoon even bellen of e-mailen kan uiteraard ook.