Google keyword planner vanaf nu niet meer gratis
Wat is de Google keyword planner?
De Google keyword planner is een online tool gekoppeld aan een Google Adwords account. Om met de zoekwoordplanner te kunnen werken, moet je dus een Google Adwords account hebben. Dat is alvast niet het moeilijkste stuk.
Je kan rechtstreeks naar de keyword tool surfen via https://adwords.google.com/KeywordPlanner. De zoekwoordplanner vind je in het dashboard van Adwords bovenaan rechts in de navigatie, onder hulpprogramma's.
Mensen zoeken op woorden (short tale zoekwoorden) of combinaties van woorden (long tale zoekwoorden) in de zoekbalk van Google. De keyword planner is uitermate geschikt om onderzoek te doen naar het aantal zoekopdrachten per maand, waarop mensen in Google zoeken. Je kan deze informatie goed gebruiken voor betalende campagnes in Google (SEA) of om organische keyword rankings (de middenste balk in de zoekresultaten) te verbeteren. Naast het opzetten van een Adwords campagne, kunnen we je ook helpen met SEO-optimalisatie van je website of webshop. SEO en SEA gaan immers hand in hand.
Wat is er concreet gewijzigd aan de Google keyword planner?
Vroeger zag iedereen in Google Adwords met de keyword planner de exacte details van het aantal zoekopdrachten voor bepaalde zoekwoorden. Voor mensen die met content- en SEO-optimalisatie bezig zijn, was deze tool dus prima te gebruiken voor een SEO-campagne. Ondertussen heeft Google daar echter een stokje voor gestoken en zien mensen die niet adverteren op Google (met betalende Adwords) alleen nog maar een staffel van zoekaantallen, waarbinnen een bepaald interessant zoekwoord valt. Dat is redelijk waardeloos qua informatie, toch? In de twee afbeeldingen zie je het verschil qua weergave - voor adverteerders en niet-adverteerders - binnen de Google keyword planner.
Communiceren over deze zaak naar buiten toe, doet Google natuurlijk nauwelijks. Spijtige zaak alweer. Wat was dat nu weer met 'Big Brother ...' . Enkel binnen de account van een niet-adverteerder tonen ze in een gele balk de melding 'Zet een advertentiecampagne op'. De grote mastodonten hebben de touwtjes in handen.
En de realiteit is dat we zonder Google (zoekbalk) geen geld kunnen verdienen met online marketing.
Ons advies: overweeg een Adwords campagne (SEA). Adwords werken namelijk veel beter wanneer de site of webshop inhoudelijk en technisch geoptimaliseerd is. Met een paar honderd euro aan advertentiebudget kom je al een heel eind. Tenminste wanneer je een Adwords campagne correct laat opzetten. En zo kan je de waardevolle Google keyword planner ook voor je SEO- en website optimalisatie blijven gebruiken.
Hulp nodig om een Adwords campagne op te zetten? Of wil je jouw webshop of website hoger positioneren in de organische zoekresultaten (middelste balk in zoekresultaten) van Google?
DOE DE GRATIS SEO-CHECK en verneem ook wat je Adwords campagne nu al opbrengt! Marketingpartner gewoon even bellen of e-mailen kan uiteraard ook.