Zero click searches: hoge positie en weinig bezoekers

Heb je al gehoord van de beruchte zero click searches? Misschien heb je het ondertussen reeds zelf ondervonden. Dankzij dit fenomeen zitten tegenwoordig steeds meer adverteerders en marketeers met de handen in het haar. Ook al heb je voor een bepaald topic een stevige en hoge positie in de ranking van Google verworven, toch ontvang je steeds minder bezoekers. Hoe komt dat precies? En vooral: kan je er iets aan doen of moet je dit fenomeen lijdzaam ondergaan?

Het zero click fenomeen: wat, hoe, waarom?

Om welk fenomeen gaat het precies? Hoe is het ontstaan? En wat zijn de gevolgen voor mijn website en mijn SEO-strategie? Door het zero click fenomeen is het steeds moeilijker om bezoekers te halen, ook al beschik je over sterke SEO-posities. Blijf rustig en lees verder. Wij geven in klare taal antwoord op al je vragen.

Wat zijn zero click searches?

Zero click searches zijn zoekopdrachten waarbij het antwoord meteen gegeven wordt door de gehanteerde zoekmachine. Zeker Google, maar ook andere zoekmachines zoals Bing, trachten de vragen van hun gebruikers zo snel mogelijk te beantwoorden. Dat doen ze door de gezochte informatie van andere websites te halen en bovenaan hun resultatenlijst te plaatsen. Zo pronken de eigen Googleproducten bovenaan het scherm en krijgen mensen snel antwoord op hun vragen. Met als gevolg dat de bezoeker daardoor steeds dieper moet scrollen om de eerste SEO-topposities te ontdekken.

Hoe is het zero click fenomeen ontstaan?

Het is interessant om even stil te staan bij de vraag waarom Google de vragen van mensen plots meteen begon te beantwoorden. Het antwoord op deze vraag heeft ongetwijfeld te maken met de dalende inkomsten van deze zoekmachine. Google zag namelijk enkele jaren geleden de CPC (cost per click) van haar advertenties dalen.

Zero click searches

Het werd voor haar daarom steeds belangrijker om haar gebruikers langer binnen haar eigen forum te houden en hen door te verwijzen naar haar eigen dienstenpakket. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Google Maps, Google Images, YouTube … Ook onze almaar krimpende aandachtspanne speelde hierbij allicht een niet te verwaarlozen rol. Mensen zijn tegenwoordig erg snel afgeleid en kunnen slechts 8 seconden op iets focussen.

Gevolgen van zero click searches voor websites

Deze nieuwe aanpak van Google en andere zoekmachines is niet zonder gevolgen. Wanneer zoekopdrachten onmiddellijk beantwoord worden, doordat Google haar eigen producten bovenaan het scherm toont, vervalt immers de nood om verder te surfen naar andere websites. Website-eigenaren zien daardoor hun gemiddelde CTR (click through rate) alsmaar verder dalen. Ook al scoort een website continu hoog in Google, toch klikken steeds minder mensen door naar de website in kwestie. Dat komt de website natuurlijk niet ten goede. Een daling van het aantal bezoekers betekent immers minder inkomsten. Ook websites die geen producten aanbieden, lijden onder het zero clicks fenomeen. Dergelijke websites halen hun inkomsten namelijk vaak uit advertenties.

Het aantal zero click searches blijft stijgen: waarom?

Het aantal zero click searches groeit nog iedere dag. Opvallend is dat vooral mobiele zoekopdrachten tot zero click searches leiden. Bij PC-zoekopdrachten is dat iets minder. Wie mobiel surft, is wellicht vaak op zoek naar snelle antwoorden. Dat steeds meer mensen mobiel surfen, versterkt natuurlijk de groei van het zero click fenomeen. Daarnaast kunnen ook voice searches tot zero click searches behoren. Tot slot beantwoorden zoekmachines tegenwoordig niet alleen Engelse zoekopdrachten, maar tevens steeds meer vragen in andere talen.

Welke vragen worden beantwoord door zero click searches?

Uiteraard leveren nog lang niet alle zoekopdrachten zero click searches op. Vragen die dat wel doen zijn onder meer rekenvragen, definitievragen (denk aan woordenboekwebsites), navigatievragen en eenvoudige vragen waarvoor een eenduidig en beknopt antwoord bestaat. Zoekmachines zoals Google kunnen het antwoord op dergelijke vragen leveren via een zogeheten kennispaneel of via featured snippets.

Hoe gebruik je zero click searches in je voordeel?

Het zero click fenomeen in je voordeel gebruiken, kan dat? Zeker weten! Wanneer Google zoekopdrachten onmiddellijk beantwoord, doet ze dat vaak via een featured snippet. Zo’n snippet staat in de SERP (search engine results pages) helemaal bovenaan op positie nul. Behalve het antwoord op de zoekopdracht, bevat een featured snippet ook een verwijzing naar de website waarvan de informatie afkomstig is. Wanneer Google jouw website uitkiest om te pronken in een featured snippet, geniet jij daardoor van een flinke boost op vlak van gezag en zichtbaarheid. Je website of product wordt zo als het ware gratis geadverteerd. Featured snippets bestaan in allerlei soorten en maten. Zo zijn er snippets met paragrafen, lijsten, tabellen, video’s …

Wil jij graag met je website in een featured snippet terechtkomen? Ontdek dan snel deze 4 handige tips waardoor je meer kans maakt om helemaal bovenaan de resultatenlijst op positie nul te belanden:

  1. Produceer relevante content van hoge kwaliteit. Een verouderde website met weinig inhoud en veel spellingsfouten zal Google nog steeds links laten liggen.
  2. Verwerk interessante vragen in je tekst en voorzie deze ook van duidelijke antwoorden. Geef daarbij voldoende en uitvoerige informatie. Mensen zullen immers alleen doorklikken naar je website wanneer Google hun vragen onvoldoende beantwoordt en jouw website de indruk geeft betere en uitgebreidere informatie te verstrekken. Voorzie je website daarom van informatie die Google niet makkelijk kan bieden.
  3. Investeer in een kwaliteitsvolle FAQ waarin je opnieuw jouw keywords verwerkt.
  4. Zorg tot slot dat je webpagina’s over kwalitatieve en SEO-geoptimaliseerde afbeeldingen beschikken die in snippets kunnen verschijnen.

Op anderen manieren omgaan met het zero click fenomeen

Uiteraard bestaan er ook andere manieren om de gemiddelde CTR van je website een beetje op peil te houden. Zo raden we je bijvoorbeeld sterk aan om te investeren in een doordachte Omnichannel strategie! Wanneer je website minder bezoekers trekt via Google, is het een goed idee om je potentiële bezoekers op verschillende plaatsen aan te spreken. Werk bijvoorbeeld met nieuwsbrieven en e-mailmarketing, maak gebruik van sociale media om je producten extra aan te prijzen en biedt speciale kortingen aan. Zet daarnaast in op de ontwikkeling van een sterke brand en vermeld deze brandnaam steeds bij je keywords. Zo verkrijg je na verloop van tijd steeds meer gezag van Google. Voorzie potentiële bezoekers tot slot met wat extra info zoals beoordelingssterren en productprijzen. Dat moedigt hen aan om door te klikken naar jouw website.

Laat de moed dus niet zakken focus op deze handige tips en tricks. Zo gebruik jij het zero click fenomeen in je voordeel! Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op of schrijf je in voor één van onze seo-opleidingen!