Update Google voor pagina-ervaring van desktop zoekopdrachten

Ben je al op de hoogte? Google heeft nog maar net een nieuwe update afgerond om haar gebruikers een betere pagina-ervaring te kunnen bieden. Meer specifiek gaat het om de pagina-ervaring voor desktop zoekopdrachten. Het updateproces duurde slechts enkele dagen: van 22 februari tot 3 maart. Hoog tijd om te onderzoeken welke impact deze update op jouw rankpositie heeft!

Wat is de invloed van deze update op mijn ranking in Google?

De nieuwe update van Google kan zowel positieve als negatieve effecten hebben op je rankpositie. Wil je snel achterhalen of jouw pagina’s er voor- of achteruit op gingen? Raadpleeg dan de Google Search Console en neem een kijkje bij de pagina-ervaring.

Lage rankposities zijn geen straf van Google

Zijn je rankposities gezakt? Dan moet je op zoek naar de oorzaak van deze daling. Analyseer daarvoor één voor één de verschillende criteria die Google gebruikt om de pagina-ervaring van je website te quoteren. Het is belangrijk om te beseffen dat Google je niet straft met lagere posities wanneer je aan bepaalde criteria niet voldoet. Een lagere ranking wil simpelweg zeggen dat andere websites beter voldoen aan de criteria van Google en zo jouw website voorbijsteken.

 Update: de desktop criteria van Google voor pagina-ervaring

De kwaliteitscriteria die Google gebruikt voor de pagina-ervaring bij desktop zoekopdrachten, zijn grofweg hetzelfde als de criteria bij mobiele zoekopdrachten: behalve de vereiste mobiele gebruiksvriendelijkheid, komen desktop criteria en mobiele criteria overeen. Deze criteria zijn:

  • HTTPS-veiligheid
  • Afwezigheid van opdringerige pop-upberichten en dergelijke
  • Core Web Vitals (LCP, CLS en FID)

Zeker de Core Web Vitals zijn van groot belang. Hiertoe behoren de LCP (Largest Contentful Paint), de CLS (Cumulative Layout Shift) en de FID (First Input Delay).

Analyse en evaluatie van de criteria voor pagina-ervaring

Tijd om aan de slag te gaan! Evalueer de verschillende desktop criteria van Google en ontdek zo aan welke criteria je nog niet voldoende beantwoordt. Deze analyse is onmisbaar om je rankpositie daarna verder te verbeteren en je bezoekers een nog betere pagina-ervaring aan te bieden.

HTTPS en opdringerige pop-ups onderzoeken

Zowel de HTTPS-veiligheid van je website als de aan- of afwezigheid van opdringerige pop-upberichten kan je makkelijk onderzoeken. Beschikt je website over een veilige HTTPS? Dan kan je verder naar het volgende criterium. Staat je website niet vol met storende pop-upvensters, flikkerende advertenties en andere afleidende zaken? Dan kan je verder naar de Core Web Vitals. Een goede manier om te achterhalen of je site hier wel of niet goed op scoort, is door de LCP, CLS en FID van je website daadwerkelijk te gaan meten.

Wat zijn Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn indicatoren voor de gebruikerservaring van je pagina’s. Ze meten met andere woorden je paginakwaliteit. LCP, CLS en FID zijn de drie voornaamste Core Web Vitals waarop je zeker moet scoren als je een hoge ranking in Google wil bemachtigen. Omdat Google haar gebruikers steeds een betere ervaring wil bieden, mag je verwachten dat de Core Web Vitals geregeld een update zullen ondergaan.

LCP: Largest Contentful Paint

De LCP geeft de laadsnelheid van je pagina weer. Deze Core Web Vital meet hoe lang het duurt voordat de belangrijkste inhoud van je webpagina geladen is. Idealiter bedraagt de laadsnelheid niet meer dan 2,5 seconden. Hoe langer je pagina erover doet om te laden, hoe hoger je bouncepercentage en hoe lager je conversie.

CLS: Cumulative Layout Shift

De CLS meet de visuele stabiliteit van je pagina. Deze score geeft weer in welke mate de opmaak van je pagina zichtbaar wijzigt tijdens het laden. Dit bedraagt best minder dan 0,1. De lay-out enkele keren zien verspringen tijdens het wachten op de pagina-inhoud, draagt uiteraard niet bij aan een goede pagina-ervaring.

FID: First Input Delay

De FID meet de interactiviteit van je pagina. Deze Core Web Vital geeft weer hoe lang het duurt voordat allerhande functies naar behoren werken en je pagina reageert op acties van de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan knoppen waarop je moet kunnen klikken. Idealiter streef je naar een FID van minder dan 100 milliseconden.

Hoe Core Web Vitals meten?

Tegenwoordig kan je met vele Google tools op handige wijze diverse Core Web Vitals meten. Denk bijvoorbeeld aan de Google Search Console, maar ook aan Lighthouse, PageSpeed Insights en verschillende tools en extensies specifiek voor Google Chrome. Ga ermee aan de slag en kijk hoe goed je scoort. Vallen je scores tegen? Dan weet je waaraan je kan werken!

Let op: content is nog altijd belangrijker dan pagina-ervaring!

Hoewel een goede pagina-ervaring bijdraagt aan een hogere positie in de rankings van Google, mag je je daar toch niet blind op staren. Als je wil scoren, moet je focus nog steeds op je content liggen. Wanneer je daaraan geen aandacht meer besteedt of snel tevreden bent met wat slordig werk, maak je geen schijn van kans om te ranken in Google. Kwaliteitsvolle content met hoge relevantie is en blijft het belangrijkst!

Nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren of schrijf je in voor één van onze seo-opleidingen!