Meer ROI ? Denk als een gebruiker of je bent hem kwijt
Denk vanuit het gedrag van de bezoeker: de eerste voorwaarde voor meer ROI
Marketingpartner.be voert vaak campagnes uit rond SEO-optimalisatie. Quasi altijd is organic search (zorgen dat gebruikers je website goed vinden via zoektermen in Google) een belangrijk kanaal voor meer websitebezoek. Enkele tips voor meer verkeer op jouw website via zoekmachines, vind je op onze pagina over zoekmachine-optimalisatie. In dit artikel gaan we ervan uit dat je reeds voldoende websitebezoekers hebt. Dat betekent echter niet dat je ook voldoende ROI (Return on Investment) behaalt. De centrale vraag luidt dus: heb je een website die echt rendeert? En vervolgens: hoe bekom je meer ROI?
Tijdens een SEO-CHECK screenden we de laatste maanden tientallen externe websites met een objectieve blik.
In 90% van de gevallen zagen we knappe en responsive websites (tegenwoordig een must) en goede (visuele) content met aantrekkelijke proposities. Daar knelt het schoentje dus niet. Maar bij het uitschrijven van de business propositie loopt al wel eens wat mank.
Duidelijke website doelstellingen ontbreken quasi altijd.
Dit zijn onze voornaamste conclusies na enkele maanden screening:
1. Heel wat 'chique' en dure websites hebben zeer weinig bezoekers, laat staan voldoende ROI.
2. De propositie is vaak uitgeschreven vanuit het denkpatroon van het bedrijf of de organisatie zelf.
3. Een bezoeker VINDT zijn weg tussen een overaanbod aan prikkels dikwijls NIET.
Meer ROI? Zorg dat je bezoeker weet waar hij moet klikken
Om tot meer ROI te komen, moet je jouw bezoeker naar de plek op je website leiden waar hij moet klikken. Overdonder daarom je websitebezoekers niet met een overaanbod aan informatie. Maak ook niet teveel of verborgen, maar enkele duidelijke call to actions. Zo zorg je voor betere website conversies.
Het magische woord is gevallen: website conversies. Het behalen van ROI hangt daar nauw mee samen. Eigenlijk wil je dat een bezoeker op jouw website doet wat jij wil dat hij doet. Je hebt dus nood aan de juiste website conversies.
De eerste voorwaarde voor het behalen van meer ROI luidt daarom: denk altijd vanuit de gebruiker bij het bouwen of herbouwen van een website. We moeten je niet vertellen dat dit een totaal andere benadering vraagt voor het uitwerken van online tools, waarbinnen een website een centrale rol heeft.