Denken vanuit het gedrag van de bezoeker, de eerste voorwaarde voor meer ROI

Marketingpartner.be voert vaak campagnes uit rond seo optimalisatie. Quasi altijd is organic search (zorgen dat gebruikers je website goed vinden via Google zoektermen) een belangrijk kanaal voor meer websitebezoek. Enkele tips voor meer verkeer op jouw website via zoekmachines, vind je op onze pagina over zoekmachine-optimalisatie . In dit artikel gaan we ervan uit dat je reeds voldoende website bezoekers hebt. Dit betekent echter niet dat je ook voldoende ROI behaalt. De centrale vraag is dus : heb je een website die echt rendeert?

Tijdens een SEO-CHECK screenden we de laatste maanden tientallen externe websites met een objectieve blik.

In 90% van de gevallen zagen we knappe en responsive websites (tegenwoordig een must) en goede (visuele) content met knappe proposities. Daar knelt het schoentje dus niet. Maar een en ander loopt mankt bij de basis, wanneer men start met het uitschrijven van de business propositie.

 

 

 

Duidelijke website doelstellingen ontbreken quasi altijd.

Onze voornaamste conclusies na enkele maanden screening:

1. Heel wat ‘chique’ en dure websites hebben zeer weinig bezoekers, laat staan voldoende ROI.

2. De propositie is uitgeschreven vanuit het denkpatroon van het bedrijf of de organisatie zelf.

3. Een bezoeker VINDT dikwijls zijn weg tussen een overaanbod aan prikkels NIET.


Meer ROI? Weet je bezoeker wel waar hij moet klikken?

Anders gezegd, enerzijds overdonderen websites bezoekers met een overaanbod aan informatie. Anderzijds zijn er teveel of ver verborgen call to actions.  Terwijl volgens ons de insteek eigenlijk moet zijn : leid je bezoeker naar de plek waar hij moet klikken op je website en zorg zo voor voldoende ROI.

Het magische woord is gevallen website conversies. Het behalen van ROI hangt daar nauw mee samen. Eigenlijk wil je dat een bezoeker op jouw website doet dat jij wil dat hij doet.  Je hebt dus nood aan de juiste website conversies.
De eerste voorwaarde voor het behalen van ROI is dus  :
Denk altijd vanuit de gebruiker bij het bouwen of herbouwen van een website. We moeten je niet vertellen dat dit een totaal andere benadering vraagt voor het uitwerken van online tools, waarbinnen een website een centrale rol heeft.

Lees meer over onze onderscheiden aanpak voor het uitwerken van jouw online marketing tools.