De GDPR wetgeving, wat houdt dat precies in?

Wegens massale vraag organiseren we een juridische- en praktijkopleiding ‘GDPR wetgeving voor zaakvoerders’. Een ervaren GDPR expert helpt je bij de invoering van de privacywetgeving (GDPR of AVG) in jouw bedrijf. In deze cursus doen we een grondige denkoefening waarna je een sterke privacy strategie kan opstellen voor jouw bedrijf. De opleiding bevat twee online sessies die een halve dag duren. Ontdek de details over de opleiding.

Klanten waarvoor we de GDPR wetgeving implementeerden

Wanneer al de wettelijke documenten rond GDPR in orde zijn voor jouw bedrijf of organisatie, is het tijd om deze ook correct te implementeren op je website of webshop. Daar kunnen we je zeker mee helpen. Bekijk hier onderaan alvast enkele voorbeelden.

GDPR wetgeving definitie

GDPR (ook Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG genoemd) gaat over het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese burgers. Als organisatie moet je vanaf mei 2018 kunnen aantonen welke persoonsgegevens je verzamelt, hoe je deze data gebruikt en hoe je ze beveiligt (of je dit nu in jouw datacenter of in de cloud buiten de EU beheert).

GDPR wetgeving in het kort

De GDPR wetgeving is reeds in voege sinds 25 mei 2018. Jammer genoeg zijn er momenteel nog heel wat bedrijven niet in orde met GDPR. Het centrale uitgangspunt van de nieuwe wetgeving is het beschermen van de Europese burger en zijn data. Het werd steeds duidelijker dat verhoogde security maatregelen nodig zouden zijn om de veiligheid van die data en de Europese burgers te kunnen garanderen.

GDPR-Slotje

Vanaf 25 mei ben je verplicht om expliciete toestemming te vragen als je gegevens van een persoon verzamelt of gebruikt. De nieuwe wetgeving legt de focus op maatregelen tegen hackers en het uitlekken van (persoons)data. Wanneer er toch een datalek zou plaatsvinden, ben je verplicht dat binnen de 72 uur te melden. Dit verloopt dan volgens procedures die je moet hebben uitgestippeld.

Als je niet in orde bent, volgen er sancties die vanuit bepaalde autoriteiten opgelegd zullen worden. Zorg dus dat je GDPR helemaal in orde is!

GDPR wetgeving - ben jij in orde? En wat zijn de minimumvereisten voor jou?

De belangrijkste online marketing tools die in orde moeten zijn, sommen we hieronder even voor je op.

Betreffende je website

  • Voorzie een SSL-certificaat. De GDPR verplicht om je domein van http naar https over te schakelen.
  • Pas de cookiebanner aan.
  • Zorg voor een privacy statement volgens de GDPR regels. Je cookie moet voldoen aan de nieuwe regels van GDPR.
  • Zorg voor formulieren met (double) opt-in. Dit is van toepassing als je website voorzien is van formulieren, waarbij je het mailadres wilt gebruiken voor marketingdoeleinden, zoals het verzenden van een nieuwsbericht. Door een bevestiging te vragen van je gebruiker, geeft hij expliciet toestemming om zijn gegevens op te nemen in jouw database.

Betreffende je e-mailings

  • Het beheer van je lijsten moet voldoen aan een aantal GDPR verplichtingen. Je mag enkel versturen naar consumenten die een dubbele opt-in deden. Voor B2B ligt dat anders.
  • Voor alle formulieren in de gebruikte e-mailing moet je dubbele opt-in gebruiken.

Wettelijke verplichtingen voor je organisatie

Tot slot zijn er een aantal wettelijke verplichtingen op organisatieniveau. Om het je gemakkelijk te maken, hebben we samen met onze vaste partner een aantal handige DIY pakketten opgesteld die je kan aanpassen in functie van de omvang van je onderneming. We hebben zelfs een online opleiding over de GDPR wetgeving die je door alle te nemen stappen loodst als zaakvoerder.

Hulp nodig om je online marketing tools en je GDPR aan te passen? Contacteer ons en dan plannen we dit in! Ook kan je door ons een SEO-check laten doen waarbij we alles nakijken, ook je GDPR settings!

De SEO-check als een startpunt voor SEO-optimalisatie

Voor de meeste KMO’s is goed scoren in zoekmachines ZEER belangrijk. KMO’s beschikken vaak niet over grote marketingbudgetten om andere online kanalen in te schakelen voor meer website bezoekers. Jammer genoeg weten veel webbouwers niet goed hoe om te springen met de enorme kansen die zoekmachines bieden.

Daarom zien we nog heel vaak websites die op vlak van SEO totaal niet in orde zijn. Laat staan dat ze geschikt zijn om aan SEO-optimalisatie te kunnen gaan doen in de toekomst. De belangrijke zaken om goed te scoren in Google ontbreken vaak op websites die we screenen. Wil jij weten waar je staat met jouw website? Schrijf je dan in voor een SEO-check en screening van je site.