Cookievrije toekomst: goed of slecht nieuws?

Het hangt in de lucht: binnenkort zullen we leven in een cookievrije wereld. Maar hoe dan? Is dat überhaupt mogelijk? En is dat vooral goed nieuws voor onze privacy of eerder slecht nieuws voor online marketing? Om goed te begrijpen wat een cookievrije wereld precies betekent en impliceert, is het nodig om eerst inzicht te verwerven in de werking van cookies en in hun onderscheid in diverse soorten.

Wat zijn cookies en hoe werken ze?

Sinds de strengere privacy-eisen en GDPR-wetgeving die in 2018 van kracht ging, moeten websites voortdurend expliciet toestemming vragen aan hun bezoekers voor het gebruik van cookies. Maar waarvoor geef je dan precies wel of geen toestemming? Wat zijn cookies? En hoe werken ze?

Cookievrije toekomst

Wat is een cookie?

Een cookie is niets anders dan een klein tekstbestandje dat wat data over jezelf bevat. Iedere keer wanneer je een website bezoekt, wordt zo’n tekstbestandje op de harde schijf van je computer geplaatst. Het bestand zelf is geschreven in onleesbare code. Welke persoonlijke gegevens precies in de cookie zitten, is opgeslagen in de database van de website in kwestie.

De werking van cookies eenvoudig uitgelegd

Wanneer je een website bezoekt, ontvangt je browser van de server een cookie. Je browser slaat deze cookie vervolgens op de harde schijf van je computer op. Zodra je de eerder bezochte website opnieuw bezoekt, stuurt je computer de opgeslagen cookie terug. De server kan dan de cookie lezen en je herkennen. Op die manier kan de website je bezoek personaliseren en je een prettige ervaring bieden.

Welke soorten cookies bestaan er?

Cookies kan je op verschillende manieren onderverdelen in aparte soorten. Zo bestaan er bijvoorbeeld analytische cookies, functionele cookies en tracking cookies. Je kan cookies echter ook onderverdelen in first-party cookies en third-party cookies.

Analytische, functionele en tracking cookies: het verschil

Analytische cookies meten je surfgedrag en bewaren hiervan statistieken. Functionele cookies zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld ingelogd kan blijven op een website en dat de artikelen in je online winkelmandje bewaard blijven. Tracking cookies verzamelen tot slot allerhande informatie om zo een profiel van je te vormen en je gerichte advertenties aan te bieden.

First-party versus third-party cookies

Het verschil tussen first-party en third-party cookies is het bedrijf dat de cookies maakt en plaatst. First-party cookies worden namelijk gemaakt door hetzelfde bedrijf dat ook de website maakte. Deze cookies dragen bij aan een gepersonaliseerde en goed functionerende website. Onder meer de functionele cookies vallen hieronder. Third-party cookies daarentegen worden door andere bedrijven geplaatst. Deze cookies zijn gericht op profileren en adverteren. Denk hierbij aan cookies die geplaatst worden door sociale media of door de beheerders van advertentiekanalen. Tracking cookies dus.

Third-party cookies onder de loep

Als een website toelaat dat derde partijen cookies naar je browser kunnen sturen, spreken we van third-party cookies. Wanneer eenzelfde derde partij op verschillende websites deze toestemming verkrijgt, kan ze bijgevolg een grote verzameling aan informatie opbouwen.

Third-party cookies

Wanneer jij namelijk verschillende websites bezoekt waarop deze partij actief is en third-party cookies naar je browser stuurt, weet zij dat jij deze verschillende websites hebt bezocht. Vervolgens kan ze jouw profiel steeds nauwkeuriger vormgeven. Bedrijven die third-party cookies versturen, beschikken zo over meer informatie dan individuele websites die louter informatie verzamelen via hun first-party cookies. Third-party cookies zijn daarom vaak tracking cookies.

Een cookievrije toekomst?

Wanneer men spreekt over een toekomst zonder cookies, spreekt men in de eerste plaats over een toekomst zonder third-party cookies. Deze cookies worden reeds door Firefox en Safari geblokkeerd. Ook Google Chrome beloofde echter in 2020 om deze cookies binnen enkele jaren niet langer te ondersteunen. Aangezien Chrome maar liefst meer dan 60% marktaandeel bezit, is het belangrijk om hier toch even bij stil te staan.

Waarom geen third-party cookies meer in de toekomst?

Voor een third-party cookievrije toekomst bestaan verschillende redenen. Om te beginnen leven we vandaag de dag in een multi-device wereld. We beschikken namelijk niet alleen over webbrowsers, maar ook over smartphones en tablets. Zelfs onze TV’s kunnen tegenwoordig verbinding maken met internet. Cookies zijn aan deze ontwikkeling niet aangepast. Hun methode om websitebezoekers te identificeren, werkt niet in een multi-device wereld. Tracking is daardoor niet langer mogelijk op deze manier. Naast onze multi-device wereld, worden dataverwerkers ook geconfronteerd met steeds strengere eisen van zowel overheden als gebruikers. Denk hierbij onder andere aan de GDPR-wetgeving. Tot slot leggen webbrowsers alsmaar meer beperkingen op met betrekking tot third-party cookies.

Wat zijn de gevolgen van een cookievrije toekomst?

Niet alle strategieën zullen een even grote impact ondervinden wanneer third-party cookies niet langer ondersteund worden. Analyseer daarom de impact op jouw specifieke onderneming. We raden je aan om in ieder geval je bezoekers een kristalheldere consent management aan te bieden die hen ervan overtuigt dat jij op gewettigde en redelijke basis data werft. Door de extra data-aandacht is het blijvende vertrouwen winnen van je bezoekers en klanten immers van cruciaal belang. Aangezien je naar alle waarschijnlijkheid niet langer al je bezoekers zal kunnen analyseren, raden we je daarnaast ook aan om deze ontbrekende gegevens aan te vullen via modelling. Zowel Google als Facebook beschikken bijvoorbeeld over een Consent Mode. Bedenk daarbij wel dat je niet kan achterhalen welke conversies het resultaat zijn van modelling en welke conversies werkelijk werden gemeten.

Nog vragen? Contacteer ons dan gerust of schrijf je in voor één van onze seo-opleidingen!