Google Local Pack: geef je lokale vindbaarheid een boost

Bijna de helft van alle zoekopdrachten zijn lokaal gemotiveerd. Maar liefst 46% van alle woorden en zinnetjes die worden ingetypt in Google zijn op zoek naar een lokaal bedrijf, een lokale dienst of een lokaal restaurantje. Dat is heel wat. Om hieraan tegemoet te komen, ondernam Google enkele acties. Zo houdt haar algoritme tegenwoordig ook rekening met locatie. De Google Local Pack vertegenwoordigt dat op frappante wijze. Maar wat is dat precies?

Wat is de Google Local Pack?

De Local Pack van Google kent iedere internetgebruiker. Het is dat informatievenstertje dat bovenaan de zoekresultaten verschijnt wanneer je een lokale zoekopdracht ingeeft. Deze feature biedt een geografisch kaartje met verschillende bedrijfslocaties. Dit kaartje is afkomstig van Google Maps. Onder het kaartje toont Google de 3 meest relevante bedrijven met wat extra info. Denk bijvoorbeeld aan adres, telefoonnummer, website en openingsuren. Je hebt tevens de mogelijkheid om verder te klikken naar een uitgebreide lijst met meerdere bedrijven die aan je zoekopdracht voldoen. Surf je mobiel, dan kan je in één klik een bedrijf naar keuze uit de lijst onmiddellijk opbellen.

Voor- en nadelen van de Local Pack

De Google Local Pack kent zowel voor- als nadelen, maar de voordelen zijn ruimschoots in de meerderheid. Zeker wanneer je weet waarop je moet letten, biedt deze feature niets dan voordeel.

Waarom is het interessant om in de Google Local Pack te staan?

Bied jij vooral een lokale dienst aan? Is jouw bedrijf met name lokaal actief? Dan is het uitermate interessant om in te Local Pack van Google te staan. Op die manier kunnen mensen je makkelijker lokaal vinden. Ook je zichtbaarheid tout court krijgt zo boost. En dat geeft je dan weer een competitief voordeel. Je beschikt zo namelijk over een extra kans om een plaatsje bovenaan de top te bemachtigen. Dat is handig wanneer je er met je SEO-strategie alleen niet komt. Dankzij deze feature verkrijgt je website ook op een makkelijke manier extra verwijzingen. En last but not least: in tegenstelling tot andere methodes, is deze manier om een hoog plaatsje in de zoekresultatenlijst te verkrijgen helemaal gratis!

Pas op! Enkele aandachtspuntjes …

In sommige gevallen kan de Local Pack je geen voordeel, maar een nadeel opleveren. Is je bedrijf actief in een competitieve branche en ben je niet erg zichtbaar? Dan beschik je waarschijnlijk over een eerder lage lokale ranking. Doe je het daarentegen wel goed op SEO-vlak? Dan kan je lage positie in de Local Pack je hoge SEO-positie aantasten! Het tweede nadeel betreft je bedrijfsinformatie. Controleer voortdurend of deze info wel correct is. Foute informatie helpt je namelijk niet echt verder.

Hoe in de Google Local Pack geraken?

In de Local Pack terechtkomen, doe je in een mum van tijd. Het vraagt weinig inspanning, maar levert veelbelovende resultaten op. Dankzij onze handige tips en tricks stormt jouw bedrijf binnenkort richting de top!

Creëer een Google Mijn Bedrijf account

Het is niet moeilijk om in de Google Local Pack te geraken. Het enige wat je hoeft te doen, is een Google Mijn Bedrijf account creëren. Wist je dat meer dan de helft (56%) van alle bedrijven niet over zo’n account beschikt? Je kan dit account nochtans gratis aanmaken en zo je lokale vindbaarheid een enorme boost geven.

Zodra je een account hebt, kan je reviews verzamelen aan de hand van sterretjes. Wanneer je 5 reviews verzameld hebt, verschijn je in de Local Pack. Uiteraard kom je niet meteen terecht op de eerste plaats. Wil je snel vooruitgang boeken? Verifieer dan je bedrijfsadres. Google biedt deze mogelijkheid tot verificatie standaard aan. Zo ben je beter lokaal vindbaar.

Factoren die je positie in de Google Local Pack beïnvloeden

Er zijn uiteraard verschillende factoren die een invloed uitoefenen op je positie in de Local Pack van Google. Aangezien deze feature bedrijven weergeeft die voldoen aan een lokale zoekopdracht, speelt afstand een uitermate belangrijke rol. Ook hoge relevantie, goede reviews en een mooi aantal verwijzingen duwen je bedrijf richting de top. Zorg er wel voor dat verwijzingen op andere websites overal over dezelfde en correcte gegevens van jouw bedrijf beschikken.

Enkele tips om nog hoger te scoren

Wil je zo hoog mogelijk scoren in de Google Local Pack? Volg dan deze handige tips. Om te beginnen geef je Google best overvloedig veel informatie over je bedrijf. Zorg dat deze info correct is en pas aan wanneer nodig. Wanneer Google bijvoorbeeld weet wat je adres, telefoonnummer en openingsuren zijn, verkrijg je een grotere relevantie. Bedrijven die relatief veel informatie vrijgeven, kunnen bezoekers immers beter helpen. Vertel daarom ook wanneer je bedrijf niet open is. Verifieer daarnaast zeker je bedrijfsadres en voeg enkele kwalitatieve foto’s toe die bezoekers een inkijk bieden in je bedrijf of menu. Hou je tot slot bezig met het beantwoorden van online recensies. Ook dit beoordeelt Google positief. Een bedrijf dat aandacht geeft aan ontvangen reviews, wil aan de noden van zijn klanten tegemoetkomen en met hen een band opbouwen. Het resultaat van deze actie zie je weerspiegeld in jouw hogere ranking in de Google Local Pack.

Nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren of schrijf je in voor één van onze seo-opleidingen!