Content marketing en earned media
Er zijn meer dan 20 verschillende definities voor content marketing geschreven, door verschillende experts. De lange lijst vind je in de blog van Heidi Cohen. Maar de onderstaande definitie dekt volgens ons volledig de lading:
“Content is the starting point and object of every conversation, all communication and each action…by offering relevant and targeted content, tailored to a specific target audience, you can develop a community a content strategy is a continuous process…that cannot be fulfilled without extensive cooperation…across the various departments“
Jean-Paul De Clerck
Marketeers hebben het steeds vaker over earned, paid en owned media. Paid media (betaalde media) zijn hoofdzakelijk reclame, tot owned media (eigen media) behoort bijvoorbeeld uw website en earned media (verdiende media) zijn min of meer hetzelfde als sociale media, waaronder blogs. De meest efficiënte inbound marketing technieken gaan uit van relevante content en social media interactie. Vandaar onze overtuiging:
Content marketing en earned media gaan hand in hand
Het is dus uitermate belangrijk niet te schrijven vanuit specificaties en productkenmerken maar wel vanuit waardecreatie en wat de klant écht wil! Namelijk over relevante content die klanten ‘pakt’ op het juiste moment. Dit wordt ook wel een ‘customer journey’ genoemd. Hoe ga je dit nu aanpakken? De oplossing ligt in het uitwerken van een sterke content strategie. Een heldere content strategie in lijn met je SEO-campagne is onmisbaar.
Een sterke contentstrategie is van groot belang in je online marketing aanpak
7 tips voor het opstellen van een bruikbare content strategie
- Maak een inventaris van intern beschikbare/makkelijk verkrijgbare content
- Bepaal de soorten content, tijdstippen en interval van de publicaties
- Stel een contentkalender op
- Zorg voor een permanente productie van content
- Voorzie een evenwichtige mix tussen tekst, audio en video, afhankelijk van je gekozen kanalen
- Denk in ‘stories’ en ‘content snacks’: door goede storytelling krijgen klanten jou vooraan in hun beleving
- Met goed geschreven content zal je beter scoren in zoekmachines
Een content strategie beantwoordt de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe
5 aandachtspunten voor het opstellen van een goede content strategie
- Stem content af op je persona’s (zie sociale media strategie)
- Denk na over content distributie
- Denk na over het managen van je content, ook op lange termijn
- Maak in de distributie van je content een onderscheid tussen owned, paid, en earned media
- Probeer engagement te creëren bij je doelgroep, besef het belang van hun ‘customer journey’
content selectie – content conversie – content plannen – content managen
- Selecteer thema’s op basis van insights van je doelgroep : talkable/respectable/relevant/authentiek/engaging
- Maak hiervan een overzicht en bepaal de flow van je content conversie
- Stel je Google Analytics doelen daar op af
- Plan je content en maak een overzichtelijke contentkalender
- Manage je content afhankelijk van je distributiekanaal
Heb je geen tijd om je eigen content te schrijven? Bij Marketingpartner bieden wij verschillende opties die je hierbij kunnen helpen. Of ben je misschien benieuwd hoe je huidige content in elkaar zit? Doe dan nu de SEO-content audit en ontvang een volledig SEO-content rapport.
Als marketing partner geven we jouw content waarde!