Affiliate marketing, maak het niet te complex!

Affiliate marketing: succesvol meer trafiek aantrekken

Affiliate marketing wordt steeds bekender en populairder. Alsmaar meer ondernemers beseffen de toegevoegde waarde en zelfs de noodzaak van online marketing, adverteren en trafiek opbouwen. Maar affiliate marketing klinkt ingewikkeld. Gelukkig hoeft dat het niet te zijn. We leggen graag uit wat het inhoudt, hoe het werkt en wat het voor jou kan betekenen!

Wat is affiliate marketing?

affiliate marketing adverteerders advertenties model

Affiliate model gebaseerd op advertenties.

Bij affiliate marketing gaan twee partijen een samenwerkingsverband aan. Het is een succesvolle vorm van internetmarketing waarbij één partij advertenties voor een andere partij op zijn website deelt. Stel dat we de adverteerder 'partij A' en zijn groep partners 'partij B' noemen. Die partners noemen we trouwens ook wel affiliates.

Affiliate marketing kan geld opleveren voor beide partijen. Wanneer een product of dienst dankzij deze advertenties wordt verkocht, ontvangt groep B een deel van de winst van groep A. Het bedrag wordt meestal bepaald door het aantal clicks of pageviews. Dat wordt op voorhand afgesproken. Voor e-shops werkt men meestal met CPS (cost per sale).

Hoe werkt affiliate marketing?

Om daar dieper op in te gaan: adverteerders kunnen affiliates inschakelen om online leads te genereren of producten te verkopen. Een goed voorbeeld is een vergelijkingssite waar men rechtstreeks een verzekering, abonnement of dergelijke dienst kan afsluiten.

Ook vakanties boeken of andere producten kopen via lokkende advertenties, wordt gedaan met affiliate marketing. De adverteerder biedt een product of een dienst aan en de affiliate gebruikt het door de adverteerder beschikbaar gestelde promotiemateriaal: denk aan banners en formulieren.

Wie zijn de betrokken partijen bij affiliate marketing?

Affiliate marketing, alle partijen winnen idealiter

Wanneer een dergelijk programma wordt gestart, zijn verschillende partijen betrokken. Partij A (de adverteerder) en partij B (de affiliate) spelen de grootste rol. Bijvoorbeeld: Partij B is een site die de prijzen voor gsm-abonnementen vergelijkt. Wanneer de bezoeker besluit dat een bepaald abonnement het beste bij hem of haar past, dan kan hij deze direct afsluiten dankzij een link (bijvoorbeeld een reclamebanner) naar de betreffende aanbieder: partij A.

Naast partij A en partij B bestaat er ook regelmatig een samenwerking met tussenpersonen. Deze worden ook 'affiliatenetwerken' genoemd. Zij bemiddelen tussen beide partijen (websites), en dragen zorg voor de betalingen en een helder overzicht.

Affiliate marketing werkt vooral goed voor wie veel traffic heeft. In dat geval zullen adverteerders jou namelijk als een interessante partner (affiliate) zien. Andersom kun je als adverteerder een hoop extra trafiek opbouwen, indien je samenwerkt met de juiste partner.

Welke conversie mag ik verwachten via affiliate marketing?

Conversie (en de optimalisatie daarvan) is voor ervaren én beginnende ondernemers één van de belangrijkste doelen binnen digitale marketing. Bezoekers moeten immers omgezet worden naar (kopende) klanten. Affiliate marketing heeft dan ook één centraal doel: meer conversie. Meer bezoekers zijn meer online leads en meer klanten. Van affiliate marketing mag je dus een fikse conversie verwachten.

Een nauwe samenwerking tussen affiliate en adverteerder kan je aantal website conversies met succes verhogen. Om het affiliate-marketingproces goed te laten verlopen en het programma zijn vruchten te laten afwerpen, kunnen wij een belangrijke taak van jou overnemen. Wij beantwoorden de vragen van zowel affiliates als adverteerders en helpen jou een perfect op maat gesneden marketingplan op te stellen. We vormen de schakel tussen de partners en helpen iedere klant tot het hoogst haalbare eindresultaat.

Wil je meer weten over affiliate marketing en het opbouwen van meer trafiek?
Deel jouw e-mailadres met ons en wij houden je op de hoogte van al het nieuws rondom onze meest succesvolle online marketingscampagnes. Heb je nog vragen? Aarzel zeker niet ons te contacteren!