Lever ook jij jouw pakketjes met een Bpost verzending?

Op welke manieren kan jouw bedrijf via Bpost pakketjes verzenden? Hoe verloopt een Bpost verzending? Wat kan Bpost allemaal voor jou doen? In dit artikel zetten we alle info op een rij.

Voor een snelle levering van je bestelling aan je klanten, is onze verzendpartner Bpost een echte aanrader. Wanneer een klant in de buurt van je fysieke winkel woont, kan je hem of haar altijd aansporen om langs te komen en het pakketje zelf op te halen. Als dat geen optie is, gebruik dan Bpost om het pakketje tot bij de klant te krijgen.

Bpost verzending: leveringsprijzen

Wanneer een bestelling boven een bepaald bedrag uit komt, biedt dan een gratis verzending aan. Meld dit op voorhand aan de klant, zodat die misschien aangespoord wordt om meer te kopen en zo te genieten van een gratis verzending. Het bedrag waarvoor dit geldt, kies je zelf.

Voor bestellingen onder dat bedrag kan je tarieven opstellen. Die tarieven vermeld je duidelijk op de bestelpagina van je webshop. Je kan de tarieven best opsplitsen zoals hier wordt getoond:

  • levering bij je thuis of op het werk
  • levering in een afhaalpunt of pakketautomaat

Vermeld duidelijk dat deze tarieven enkel gelden voor adressen binnen België. Internationale verzendingen hebben hun eigen tarieven.

Bpost verzending: leveringsmogelijkheden

Laat je klanten weten dat hun pakketjes in België op verschillende manieren geleverd kunnen worden. Vanzelfsprekend kan zowel thuis als op het werk geleverd worden. Maar er is meer! Bpost beschikt namelijk ook over verscheidene afhaalpunten en pakjesautomaten verspreid over heel België, waar klanten hun bestelling kunnen laten leveren en vervolgens zelf komen ophalen. We lichten de verschillende leveringsmogelijkheden hieronder verder toe.

Verzendingen in het buitenland kunnen daarentegen enkel thuis of op het werk geleverd worden.

Levering thuis of op het werk

Klanten kunnen zowel hun thuisadres als het adres van hun werkplek opgeven. Onze verzendpartner Bpost zorgt tijdens werkdagen voor een levering tussen 9u en 15u.

In een Bpost-afhaalpunt of postkantoor

Wanneer klanten niet zeker weten of ze aanwezig kunnen zijn op het moment van de levering, kunnen ze kiezen voor een Bpost-afhaalpunt. Tijdens het plaatsen van zijn bestelling, krijgt de klant een overzicht van alle afhaalpunten en hun openingsuren in zijn buurt. Bpost heeft maar liefst 1250 postkantoren of afhaalpunten.

Opgelet: Een pakket blijft 15 kalenderdagen liggen in het gekozen postkantoor of afhaalpunt. Na 2 dagen stuurt bpost een herinnering via e-mail. Indien de klant het pakket binnen deze periode van 15 dagen vergeet af te halen, wordt het teruggestuurd naar jouw winkel.

Bpost verzending levering verzenden leveren pakket pakje

In een Bpost-pakjesautomaat

Tot slot kan de klant er ook voor kiezen om zijn bestelling te laten leveren in één van de 150 pakjesautomaten in België. Deze automaten bevinden zich meestal op drukke knooppunten, in stations of in winkelcentra.

De pakketautomaten zijn 24/7 toegankelijk. Zodra een bestelling in de Bpost-pakjesautomaat is aangekomen, ontvangt de klant een e-mail en een sms van Bpost. Na ontvangst van deze e-mail heeft de klant 5 dagen de tijd om de bestelling op te halen. Om het pakketje op te halen, heeft de klant zijn bpack 24/7 gebruikersnummer en pincode nodig. Na 5 dagen wordt de bestelling automatisch terug naar jouw winkel gestuurd.

Levering in een pakjesautomaat van Bpost is enkel mogelijk indien de klant een bpack 24/7 account heeft. Verwijs daarom op je pagina naar deze dienst. Klanten kunnen zich hier gratis voor de dienst inschrijven.

Leveringstermijn Bpost verzending

Wanneer klanten vóór een bepaald uur een bestelling plaatsen, kan je aanbieden om de bestelling al de volgende dag te laten leveren door Bpost. Bestellingen na dat vastgelegde uur zullen pas na 2 werkdagen geleverd worden. Voor bestellingen op vrijdag gelden de volgende regels:

- Voor grens verzending: geleverd op maandag
- Na grens verzending: geleverd op dinsdag

Je Bpost verzending volgen

Laat klanten ook zeker weten dat ze hun pakketje kunnen volgen tijdens de verzending. Na het afronden van een bestelling, stuurt Bpost een bevestigingsmail met een Track & Trace code en een link naar de Bpost Tracking pagina. Op die pagina kan de klant exact zien waar zijn pakje zich bevindt.

Bpost-levering gemist

Als een klant de levering van zijn bestelling gemist heeft, wordt het pakket naar een afhaalpunt in de buurt gebracht. De postbode laat dan een briefje met het adres van dat afhaalpunt achter in de brievenbus. De klant kan Bpost echter ook vragen om het pakket opnieuw te laten leveren. Dat kan via deze pagina op de Bpost-website.

Heb je nog vragen rond bestellingen en leveringen via onze verzendpartner Bpost? Aarzel dan niet om ons te contacteren! Voor meer informatie over de verschillende tarieven van pakjes, lees hier verder!

Ontdek onze praktijkopleidingen e-commerce door e-commerce-experten

Heb je een duidelijk doel voor ogen? Bij Marketingpartner vind je een veelvoud aan e-commerceopleidingen met tal van experten. Denk aan SEO-basics, maar ook aan SEO-jaaropleidingen, marketingstrategie bepalen en workshops WordPress, Lightspeed en Photoshop. Schrijf jezelf vandaag nog in en ontwikkel een rendabel plan voor je webshop!