Welke mogelijkheden zijn er voor jouw bedrijf om via Bpost je pakketjes te verzenden? Hoe verloopt een Bpost verzending. Wat kan Bpost voor jouw doen? Dat lees je in dit artikel.

Wij raden onze verzendpartner Bpost aan voor een snelle levering van jouw bestelling aan klanten. Wanneer een klant in de buurt van je fysieke winkel woont kan je hem of haar altijd aansporen langs te komen en het pakketje zelf op te halen. Als dit geen optie is, gebruik dan Bpost om het pakketje tot bij de klant te krijgen.

Leveringsprijzen Bpost

Wanneer een bestelling boven een bepaald bedrag uit komt, biedt dan een gratis verzending aan. Je kiest zelf het bedrag en meldt dit op voorhand aan de klant, zodat die misschien aangespoord wordt om meer te kopen om een gratis verzending te krijgen.

Voor bestellingen onder dat bedrag kan je tarieven opstellen. Die tarieven vermeld je duidelijk op de bestelpagina van je webshop. Je kan de tarieven best opsplitsen zoals hier wordt getoond:

  • levering bij je thuis of op het werk
  • levering in een afhaalpunt of pakketautomaat

Vermeld ook duidelijk dat deze tarieven voor een adres binnen België zijn. Internationale verzendingen hebben hun eigen tarieven.

Leveringsmogelijkheden Bpost

Laat je klant weten dat er voor een leveringsadres in België verschillende opties zijn. Zo kan een pakje bij de klant thuis of op het werk geleverd worden. Maar Bpost heeft ook afhaalpunten over heel België waar pakjes afgehaald kunnen worden. Er zijn ook pakjesautomaten over heel België verspreid waar klanten hun bestelling kunnen laten leveren. Daar kunnen ze hun pakketje dan afhalen.

Voor verzendingen in het buitenland bestaat er maar één optie. Pakjes worden dan thuis of op het werk geleverd.

Levering thuis of op het werk

Klanten kunnen een adres opgeven. Dit kan een thuisadres zijn of het adres van hun werkplek. Onze verzendpartner Bpost zorgt tijdens werkdagen voor een levering tussen 9u en 15u.

In een Bpost-afhaalpunt of postkantoor

Wanneer klanten niet zeker zijn of ze aanwezig kunnen zijn wanneer de bestelling geleverd zou worden, kunnen ze kiezen voor een derde optie. Bpost heeft 1250 postkantoren of afhaalpunten. Tijdens het plaatsen van hun bestelling krijgen ze een overzicht van alle afhaalpunten en hun openingsuren in hun buurt.

Opgelet: Een pakket blijft 15 kalenderdagen liggen in het gekozen postkantoor of afhaal. Na 2 dagen stuurt bpost een herinnering via e-mail. Indien de klant het pakket binnen deze periode van 15 dagen vergeet af te halen, zal het teruggestuurd worden naar jouw winkel.

Bpost verzenden leveren pakket pakje verzending levering

In een Bpost-pakjesautomaat

De laatste mogelijkheid voor klanten om hun bestelling te laten leveren, is één van de 150 pakjesautomaten verspreid over heel België. Deze automaten bevinden zich meestal op drukke knooppunten, in stations of in winkelcentra.

Deze pakketautomaten zijn 24/7 toegankelijk. Zodra en bestelling in de Bpost pakketautomaat is aangekomen ontvangt de klant een e-mail en een sms van Bpost. Na ontvangst van deze e-mail heeft de klant 5 dagen de tijd om de bestelling op te halen. Ze hebben dan hun bpack 24/7 gebruikersnummer en pincode nodig. Als ze het pakket niet ophalen, wordt de bestelling na 5 dagen automatisch terug naar jouw winkel gestuurd.

Levering in een pakjesautomaat van Bpost is enkel mogelijk indien de klant een bpack 24/7 account heeft. Je kan op je pagina naar deze dienst verwijzen. Klanten kunnen zich hier gratis voor de dienst inschrijven.

Leveringstermijn Bpost

Wanneer klanten voor een bepaald uur een bestelling plaatsen, kan je aanbieden de volgende dag de bestelling te laten leveren door Bpost.

Bestellingen na dat vastgelegde uur zullen na twee werkdagen geleverd worden.

Wanneer een bestelling op vrijdag geplaatst wordt, gelden de volgende regels:

Bestelling plaatsen op vrijdag:
– Voor grens verzending: geleverd op maandag
– Na grens verzending: geleverd op dinsdag

Je Bpost-levering volgen

Laat klanten ook zeker weten dat ze hun pakketje kunnen volgen tijdens de verzending. Bpost stuurt een bevestigingsmail door na het afronden van een bestelling. Daar staat een Track & Trace code in, samen met een link naar de Bpost Tracking pagina. Daar kan een klant exact zien waar zijn/haar pakje zich bevindt.

Bpost-levering gemist

Als een klant de levering van zijn bestelling gemist heeft, wordt het pakket naar een afhaalpunt in de buurt gebracht. De postbode laat een briefje achter in de brievenbus waar het adres van dat afhaalpunt op staat. Daar kan de klant dan langsgaan om het pakket af te halen. De klant kan ook kiezen voor een andere optie. Hij/zij kan vragen aan Bpost om het pakket opnieuw te laten leveren. Dat kan via deze pagina op de Bpost-website.

Heb je nog vragen rond bestellingen en leveringen via onze verzendpartner Bpost? Aarzel dan niet om ons te contacteren! Voor meer informatie over de tarieven van pakjes, lees ons artikel over verschillende tarieven hier!

NIEUW praktijkopleidingen e-commerce door e-commerce experten

e-commerce praktijkopleidingen door kmo portefeulle dienstverlener