De mobile-first indexering van Google

Mobile-first indexering

In april implementeerde Google zijn nieuwe mobile-first indexering van webpagina’s. Hier lees je wat deze indexering precies inhoudt, welke invloed het zal hebben op je SEO en waarom je zeker niet moet panikeren.

Wat is de mobile-first indexering van Google?

Mensen zoeken op het internet zowel via hun desktop als via hun smartphone. Veel webpagina's hebben daarom een desktop én mobile versie, zodat gebruikers van beide soorten apparaten op de meest aangename manier kunnen surfen. De mobile-indexering van Google betekent dan ook niets anders dan dat Google voortaan de mobiele versie van een webpagina zal verkiezen boven de desktop versie.

Google ontdekte namelijk dat het grootste deel van de zoekopdrachten op mobiele apparaten gebeurt. Om het makkelijker te maken voor mobiele gebruikers, besloot Google derhalve om tijdens het crawlen naar zoekresultaten op zoek te gaan naar mobiele versies van pagina’s of naar pagina’s die geen onderscheid maken tussen mobiel en desktop. Zo komen mobiele gebruikers sneller op een site die op hun apparaat werd afgestemd.

mobile-first indexering Google SEO optimalisatie desktop mobile

Desktop gebruikers krijgen nog steeds het ‘gewone’ resultaat te zien. Zij merken niets van deze aanpassing.

Gevolgen voor jouw SEO

Het klinkt allemaal vrij drastisch, maar de invoering van deze mobile-first indexering door Google zal slechts een minimale impact op je SEO hebben. Uiteraard geldt dat enkel als je SEO in orde is! Zorg daarom dat je mobiele webpagina even goed geoptimaliseerd is als je desktop versie. Als je geen verschillende pagina’s hebt voor beide versies, dan zit je zeker goed.

Panikeren over de mobile-first indexering?

Absoluut niet! Er is geen reden tot paniek. Lees deze tips om te checken of je pagina’s optimaal aangepast zijn.

Webshopacademie biedt opleidingen aan rond SEO en Google: