Mobile-first indexering

In april implementeerde Google hun nieuwe mobile-first indexering van webpagina’s. Hier lees je wat het net is, welke invloed het zal hebben op je SEO en waarom je zeker niet moet panikeren.

Wat is de mobile-first indexering van Google?

Google merkte op dat het grootste deel van de zoekopdrachten op mobiele apparaten gebeurt. Veel webpagina’s hebben een desktop en mobile versie zodat gebruikers van beide soorten apparaten de meest aangename ervaring hebben. Om het makkelijker te maken voor mobiele gebruikers, besloot Google tijdens het crawlen (zoeken tussen alles online) naar zoekresultaten op zoek gaat naar mobiele versies van pagina’s of naar pagina’s die geen onderscheid maken tussen mobiel en desktop. Google verkiest dus vanaf nu de mobiele versies van pagina’s voor zoekresultaten. Zo komen mobiele gebruikers sneller op een site die op hun apparaat werd afgestemd.

mobile-first indexering Google SEO optimalisatie desktop mobile

Desktop gebruikers krijgen nog steeds het ‘gewone’ resultaat te zien. Zij merken niets van deze aanpassing.

Gevolgen voor jouw SEO

Het klinkt allemaal heel drastisch, maar het invoeren van deze mobile-first indexering door Google gaat een minimale impact hebben op jouw SEO. Pas op, dit klopt enkel maar als je SEO in orde is. Zorg ervoor dat je mobiele webpagina even goed geoptimaliseerd is als je desktop versie. Als je geen verschillende pagina’s hebt voor de twee, dan zit je zeker goed.

Panikeren over de mobile-first indexering?

Nee, je moet dus zeker niet panikeren over de nieuwe mobile-first indexering van Google. Lees deze tips om te checken of je pagina’s optimaal aangepast zijn.

Webshopacademie biedt opleidingen aan rond SEO en Google:

 

Snel een offerte nodig ?

Contacteer ons

John Van Den Eyndelaan 5A, 2520 Ranst – Antwerpen

Phone: +32 (0)3 298 47 90
Mobile: +32 (0)473 470 817
Email: info@marketingpartner.be