Sociale media strategie
Wat zijn de doelstellingen van jouw sociale media strategie?
Voorbeelden kunnen zijn:
- Meer klanttevredenheid
- Kosten besparen
- Imago verbeteren, PR
- Conversatie & interactie
- Informeren
- Online lead generation
- Inschrijvingen op de nieuwsbrief
Zes stappen voor de uitwerking van jouw sociale media strategie
Om een succesvolle media strategie te ontwikkelen, neem je het best de volgende stappen door:
- Audit-analyse doen
- Doelstellingen bepalen
- Strategie opstellen
- Tactieken plannen
- Uitvoeren en meten
- Evalueren
Een goede sociale media strategie: bouw een sterke online community uit. We bevinden ons in de ‘sharing economy’. Vandaag telt onze relevantie voor gebruikers. We moeten in het hoofd van onze doelgroep duiken en ons afvragen: ‘Waarom zouden mensen zich met ons willen verbinden?’
Indien je sociale media wil inschakelen binnen jouw project of organisatie, is je voornaamste doel een community uit te bouwen als een soort van online databank.
Streef daarbij naar een databank met interactie!
Onder onze gebruikers onderscheiden we 3 categorieën:
- Fans
- Ambassadeurs
- Promotor – 1% is ‘hyperpromotor’
Je uiteindelijk doel is een loyale klant en echte (online) ambassadeur.
Daarom creëer je in je sociale media strategie best een sterk inhoudelijk programma voor ambassadeurs en benoem je concrete KPI’s. Dat is een belangrijke denkoefening waarmee we je graag helpen
Jouw sociale media strategie leidt toch tot ROI ? De flow in sociale media loopt als volgt:
- Growth = groei brand presence (fans, likes, follows en abonnees)
- Engagement = groei brand audience (comments, shares, user generated content)
- Monetisation = groei lead generation en sales via social pages
= ROI in euro’s!
Maar we kunnen niet met 1 boodschap iedereen bedienen en daarom segmenteren we onze doelgroep. We stellen persona’s op. Deze oefening heeft als uitgangspunt ‘van klantinzicht naar klantgezicht’. Zo kunnen we onze socialemediakanalen ‘op maat’ inzetten, een aangepaste contentstrategie uitwerken en onze KPI’s bepalen naargelang het gebruikte kanaal en strategie voor dat kanaal.
Op basis van een duidelijke omschrijving van jouw persona’s bepalen we eerst je relevante sociale media doelstellingen (KPI’s). Daarna kunnen we de juiste sociale media kanalen voor jou bepalen, en niet eerder.