OMNICHANNEL strategie voor retailers

docent omnichannelstrategie bij Thomas MoreAan de Thomas More Hogeschool geef ik de vakken e-commerce & retailmanagement. Ik draag met veel plezier mijn kennis uit het veld over. Omnichannel behandel ik met mijn studenten – de storemanagers van morgen – zeer ruim in vier aparte hoorcolleges.
Ook voor onze klanten, retailers en kmo's is Omnichannel meer dan ooit aan de orde. Maar er zijn nog veel misvattingen rond dit begrip en heel wat bedrijfsleiders weten niet waar eerst te beginnen om tot Omnichannel aanpak te komen. Op deze pagina schets ik het belang van een goede Omnichannel strategie en hoe we je daarmee kunnen helpen.

Wat is Omnichannel eigenlijk ?

docent Philippe Oorts omnichannel strategie

Philippe Oorts, docent omnichannel strategie Thomas More

Laten we eerst even het begrip Omnichannel uitleggen. Omnichannel is de opvolger van Multichannel en Crosschannel. Dat zijn bekende marketingstrategieën uit de retailbranche. Ze draaien allemaal om het bereiken van je doelgroep, zowel B2B als B2C, via meerdere kanalen. Bij Omnichannel worden al de verschillende mediakanalen naadloos geïntegreerd. Op die manier krijgt de klant geen willekeurige of verschillende informatie, maar ziet hij je onderneming als één geheel op vlak van merk, product en bedrijf. Onduidelijkheid helpt niet als je een goede band met je klant wil opbouwen. Een eenduidige boodschap is daarom erg belangrijk, en dat kan met een goede Omnichannel aanpak. Zo ervaart jouw consument je kanalen niet als apart, maar als één geheel.

‘Je eigen webshop is geen concurrent.'

Veel retailers zien hun eigen webshop als een concurrent voor hun fysieke winkel. Maar je eigen webshop is geen concurrent. Sterker, het kan zelfs omgekeerd zijn. In een goed werkende Omnichannel strategie is het een en-en-verhaal: de fysieke winkel en online shop versterken elkaar. Nieuwe bezoekers van de website ontdekken de winkel namelijk via een sterke winkelpagina.

Ontdek de troeven van Omnichannel

  • Fysieke winkel en webshop versterken elkaar
    Omnichannel maakt je klanten actiever en meer betrokken met je onderneming. Omdat je jouw doelgroepen eenzelfde klantervaring aanbiedt via alle verschillende kanalen die je inzet, bouw je een grotere klantloyaliteit op. Dankzij Omnichannel integreer je namelijk naadloos al jouw kanalen of touchpoints binnen één marketingstrategie. Winkel en online versterken daarbij elkaar.
  • Niet de winkel, maar de klant staat centraal
    Anders gezegd, Omnichannel stelt de klant en niet de winkel centraal. De retailer biedt alle relevante kanalen aan en zorgt dat ze netjes op elkaar aansluiten. Vervolgens mag de klant zelf beslissen hoe hij die kanalen gebruikt om zijn individueel kooppad te ontwikkelen. Doordat iedere klant zijn eigen ideale kooppad uittekent, ontstaan vele verschillende scenario’s.
  • Gebruik van alle kanalen mogelijk
    Binnen één aankoop kan de consument ieder kanaal gebruiken, zowel naast als zelfs binnen een ander kanaal. En dat alles met één beleving, één informatiebron, één prijsstelling, enzovoort.
    Voorbeeld: Een klant zoekt een artikel op het internet, maar wil het meteen zelf afhalen. Onderweg belt hij naar het callcenter om in de fysieke winkel van zijn keuze het artikel alvast te reserveren. Vervolgens betaalt hij in de winkel het gereserveerde artikel mobiel.
  • Schat aan data beschikbaar
    Als retailer beschikt je plots over een schat aan data over het online en offline aankoopgedrag van je klanten. Zo kan je gerichte aanbiedingen plaatsen op basis van hun persoonlijk aankoopgedrag. En gerichte aanbiedingen zijn veel waardevoller dan willekeurige aanbiedingen.
  • Omnichannel is een must have
    Omnichannel wijzigt het toekomstige retaillandschap aan een snel en efficiënt tempo. Wij moeten daarom onze ogen openhouden voor deze nieuwe marketingstrategie. Voor retailers vormt Omnichannel gewoonweg een must have.

Wat is het verschil tussen Omnichannel, Multichannel en Crosschannel?

Multichannel, Crosschannel en Omnichannel zijn drie gekende begrippen in de retailbranche. Maar wat betekenen ze? En nog belangrijker: wat zijn de verschillen?

  • Singlechannel
    De basis van Multichannel, Crosschannel en Omnichannel ligt bij de traditionele winkelier. Die doet aan Singlechannel, doordat hij de consument via slechts één kanaal bedient. Dat ene kanaal is vaak een fysieke winkel.
  • Multichannel
    Multichannel bedient de consument via meerdere kanalen. Die kanalen, vaak een fysieke en online winkel, zijn niet op elkaar afgestemd. De kanalen kunnen daarom verschillen in prijs en klantenservice.
  • Crosschannel
    Bij Crosschannel worden de verschillende kanalen op uniforme wijze behandeld. De verkoopkanalen lopen dus georganiseerd door elkaar.
  • Omnichannel
    Dankzij Omnichannel kan de consument alle kanalen door elkaar gebruiken. Er ontstaat een volledig transparant proces.

Hoe kom ik tot een Omnichannel strategie?

‘Een Omnichannel strategie uitwerken, is niet vanzelfsprekend.’
Bedrijven die zich voornamelijk richten op online verkoop en startups in de online retail, komen makkelijker tot een Omnichannel strategie dan gevestigde bedrijven. Een Omnichannel strategie uitwerken, is niet vanzelfsprekend.

  • Wat doe ik met de prijzen?
  • Hoe integreer ik mijn webshop binnen mijn winkel?
  • Wat doe ik met mijn assortiment online en offline?

Maar geen paniek! Wij helpen je graag bij de reorganisatie van jouw bedrijfsmodel en de opbouw van jouw persoonlijke Omnichannel strategie. Zo zijn jij en je bedrijf weer klaar voor de toekomst. Wij hielpen reeds heel wat retailers met hun Omnichannel aanpak, fysieke winkel en online webshop. Het en-en-verhaal staat centraal in een globale strategie! Bekijk hier enkele bedrijven die we verder hielpen:

https://www.machinepunt.be/

https://jokershop.be/

Graag jouw Omnichannel strategie op punt zetten?

contacteer marketingpartner.be