OMNICHANNEL strategie voor retailers

docent omnichannelstrategie bij Thomas MoreAan de Thomas More Hogeschool geef ik de vakken e-commerce & retailmanagement. Ik draag met veel plezier mijn kennis uit het veld over. Omnichannel behandel ik met mijn studenten - de storemanagers van morgen - zeer ruim in vier aparte hoorcolleges.

Ook voor onze klanten, retailers en kmo's is omnichannel meer dan ooit aan de orde. Maar er zijn nog veel misvattingen rond dit begrip en heel wat bedrijfsleiders weten niet waar eerst te beginnen voor het opstellen van een omnichannelaanpak . Op deze pagina schets ik het belang van een goede omnichannelstrategie en hoe we je daarmee kunnen helpen.

 

Omnichannel stelt de klant en niet de winkel centraal !

winkel en online versterken mekaar in een omnichannel strategieOmnichannel wijzigt het toekomstige retaillandschap aan een snel en efficiënt tempo. Door omnichannel zijn je klanten actiever en meer betrokken met je onderneming via meerdere kanalen binnen jouw geïntegreerde marketingstrategie. En er wordt een grotere klantloyaliteit opgebouwd omdat je jouw doelgroepen eenzelfde klantervaring aanbied via alle kanalen die je inzet. Je integreert namelijk naadloos alle kanalen - touchpoints- , winkel en online versterken daarbij mekaar.

Anders gezegd, Omnichannel stelt de klant en niet de winkel centraal.De retailer biedt alle relevante touchpoints (=kanalen) aan, zorgt dat ze naadloos op elkaar aansluiten en laat vervolgens de klant zelf beslissen hoe hij die touchpoints gebruikt om zijn individueel kooppad te ontwikkelen. Doordat de klant zijn eigen ideale kooppad uittekent, ontstaan vele verschillende scenario’s.

De consument kan, binnen één aankoop, ieder kanaal naast en zelfs binnen een ander kanaal gebruiken. Met één beleving, één informatiebron, één prijsstelling, enzovoort.

Voorbeeld: men zoekt een artikel op het internet maar wil het direct zelf afhalen, belt onderweg naar het call center om in de fysieke winkel van zijn keuze het artikel alvast te reserveren, om vervolgens in de winkel zelf het voor hem gereserveerde artikel mobiel te betalen.

Ook heb je als retailer ineens een schat aan data beschikbaar over het online – en offline aankoopgedrag van je klanten. Zo kan je gerichte aanbiedingen doen op basis van hun persoonlijke aankoopgedrag, die zijn veel waardevoller dan willekeurige aanbiedingen.

We moeten onze ogen openhouden voor deze nieuwe marketingstrategie. Voor retailers is omnichannel gewoonweg een must have.

Wat is Omnichannel eigenlijk ?

docent Philippe Oorts omnichannel strategie

Philippe Oorts, docent omnichannel strategie Thomas More

Laat ons eerst even het begrip Omnichannel uitleggen. Omnichannel is de opvolger van Multichannel en Crosschannel. Dat zijn bekende marketingstrategieën uit de retailbranche. Ze draaien allemaal om het bereiken van je doelgroep, zowel B2B als B2C, via meerdere kanalen. Bij Omnichannel worden al de verschillende mediakanalen naadloos geïntegreerd. De klant krijgt geen willekeurige of verschillende informatie maar ziet je onderneming als een geheel op vlak van merk, product en bedrijf. Onduidelijkheid helpt niet bij het opbouwen van een goede band met je klant. Veel consumenten ervaren de kanalen niet als iets apart maar als een geheel. Een eenduidige boodschap is daarom belangrijk, en dat kan met een goede omnichannel aanpak.

‘Je eigen webshop is geen concurrent'

Veel retailers zien hun eigen webshop als een concurrent voor hun fysieke winkel. Maar je eigen webshop is geen concurrent, het kan zelfs het omgekeerde zijn. In een goed werkende Omnichannel strategie is het een en-en-verhaal. De fysieke winkel en online shop versterken elkaar want nieuwe bezoekers van de website ontdekken de winkel via een sterke winkelpagina.

Wat is het verschil tussen Omnichannel, Multichannel en Crosschannel?

Multichannel, Crosschannel en Omnichannel zijn drie gekende begrippen in de retailbranche maar wat betekenen ze en nog belangrijker: wat zijn de verschillen? De basis van deze begrippen ligt bij de traditionele winkelier. Die doet aan Singlechannel want de consument wordt maar via één kanaal bediend. Dat ene kanaal is vaak een fysieke winkel.

Multichannel bediend de consument via meerdere kanalen. Die kanalen, vaak een fysieke en online winkel, zijn niet op elkaar afgestemd en kunnen verschillen in prijs en klantenservice. Bij Crosschannel worden deze kanalen met een uniforme manier behandelt. De verkoopkanalen lopen dus georganiseerd door elkaar. Omnichannel zorgt ervoor dat de consument alle kanalen door elkaar kan gebruiken. Er bestaat een volledig transparant proces.

‘Een Omnichannel strategie uitwerken gaat niet vanzelfsprekend’

Wat doe ik met de prijzen, hoe integreer ik mijn webshop binnen mijn winkel, wat doe ik met mijn assortiment online en offline?

Voor bedrijven die zich voornamelijk richten op online verkoop en startups in de online retail is het makkelijker om een omnichannel uit te voeren dan voor gevestigde bedrijven. Een omnichannel strategie uitwerken gaat niet vanzelfsprekend.

Laat ons helpen bij de reorganisatie van uw bedrijfsmodel en de opbouw van uw persoonlijke omnichannel strategie. Zo bent u en uw bedrijf weer klaar voor de toekomst. Wij hielpen reeds heel wat retailers met hun omnichannel aanpak, fysieke winkel en online webshop - het en/en verhaal - staan centraal in een globale strategie.

https://www.machinepunt.be/

https://jokershop.be/

Graag jouw omnichannel strategie op punt zetten?

contacteer marketingpartner.be